Euroopa puuetega naiste manifest
EUROOPA PUUETEGA NAISTE MANIFEST
Vastu võetud Brüsselis 22.veebruaril 1997, pärast 1990.a. Viinis toimunud puuetega naiste teemalise ekspertide seminari soovituste läbivaatamist ja ÜRO Puuetega Inimestele Võrdsete Võimaluste Loomise Standardreeglite tutvustuseks, Euroopa Puuetega Inimeste Foorumi puuetega naiste töögrupi poolt – endine puuetega naiste uurimisgrupp, mis tegusteb Euroopa Komisjoni DG V-E-7 toetusel HELIOS II programmi raames
Euroopa Puuetega Inimeste Foorumi puuetega naiste töögrupp
Square Ambiorix 32, Bte 2-A
B-1000 Brussels, Belgium
Tel. 32-2-282.46.00 Fax 32-2-282.46.00
E-mail: info-a-edf.arc.be
EESSÕNA
See Manifest on kogumik soovitusi, et parandada puuetega naiste ja tüdrukute elujärge Euroopa Liidus. Ta baseerub 1990.a. Viinis toimunud puuetega naiste teemalise ekspertide seminari soovituste läbivaatamise tulemustel. Puuetega naiste uurimisgrupp, mis tegutseb Euroopa Komisjoni DG V-E-3'e toetusel HELIOS II programmi raames, töötas dokumendi läbi 1996.a. teisel poolel. Töögrupp, mis nüüd kannab nime Euroopa Puuetega Inimeste Foorumi puuetega naiste töögrupp, võttis dokumendi vastu Brüsselis 1997.a. 22.veebruaril, ning püüab ka edaspidi seda täiendada ja parandada. Oluline osa oli pr. Anneli Jonekenil – toimetajal ning Rootsi Puuetega Inimeste Nõukogu (HSO) liikmel, ja prl. Maria Brättemargil – töögrupi ning EDF sekretariaadi sekretäril. Manifest peaks olema tegevuskavaks mitmetele Euroopa valitsusvälistele organisatsioonidele ja rahvuslikele komiteedele, samuti Euroopa Puuetega Inimeste Foorumile. Euroopa Komisjonile esitatakse projekt Manifesti avaldamiseks kõigis Euroopa Liidu töökeeltes, samuti Braille' kirjas ja suures kirjas ning viipekeelsete videotena.
Manifesti eesmärgiks on informeerida puuetega naisi ja tüdrukuid nende olukorrast, nende õigustest ja vastutusest ning tõsta nende teadlikkust, samuti informeerida Euroopa Komisjoni, Euroopa Parlamenti, liikmesriike; Euroopa puuetega inimeste organisatsioone ja naisorganisatsioone soolise mõtlemise puudumisest seoses puuetega naiste-tüdrukute ning puuetega meeste ja poistega. Manifest on mõeldud puuetega naistele jõudu andma.
Liiga kaua on puuetega inimeste liikumine olnud keskendunud puudele kui niisugusele. Alles teises järjekorras pöörati tähelepanu puudega inimesele. Puuetega naiste ja tüdrukute erivajadused ja -olukorrad jäid tähelepanuta.
EDF puuetega naiste töögrupp on püüdnud olla nii laiahaardeline kui vähegi võimalik. Seepärast on võimalik, et mõned punktid jäävad lugeja jaoks raskestimõistetavateks või faktidena raskesti aktsepteeritavateks. Käesolevat manifesti tuleks vaadelda kui abimaterjali diskussioonideks, otsuste vastuvõtmiseks, viimaks sisse parandusi seadustesse ja poliitikasse, ning tegevusplaanide koostamiseks. Manifesti koostajad on silmas pidanud kõiki puuetega naisi ja tüdrukuid, hoolimata nende sotsiaalsest taustast, religioossetest veendumustest, rassist, seksuaalsest orientatsioonist ja puudeliigist.
Manifest peaks olema abivahendiks puuetega naiste organisatsioonidele, teistele naisorganisatsioonidele, puuetega inimeste organisatsioonidele üldiselt, poliitikutele nii liikmesriikide, Euroopa Liidu, kui teistel üleeuroopalistel ja rahvusvahelistel tasanditel, et mistahes tasandil vastuvõetud otsustes peetaks silmas soolist aspekti. Puuetega naised ja nende organisatsioonid võivad ja peavadki Manifesti pidevalt edasi arendama, ja teda tuleks perioodiliselt uuesti läbi vaadata.
Manifestile võiks ja peaks järgnema projektid, mille eesmärgiks on selle emantsipatsiooniplaani oluliste osade elluviimine. Temast peaks saama abinõu Euroopa Puuetega Inimeste Foorumi jaoks, et algatada tegevust puuetega naiste ja tüdrukute toetuseks Euroopa Liidus.
Lydia Zijdel
EDF puuetega naiste töögrupi ajutine esinaine
28.veebruar 1997
SISSEJUHATUS
Mida me mõtleme, kõneldes puuetega naistest ? Puuetega naiste ja tüdrukute hulka kuuluvad kõikvõimalike puuetega naised, füüsilise puudega, kuulmis-, nägemis- ja vaimse puudega, olgu see silmaga nähtav või mitte, sealhulgas vaimse puudega ja vaimse tervise probleemidega, õpiraskustega ning ning erinevates kroonilistes seisundites naised ja tüdrukud, näit. diabeet, südame- ja neeruhaigused, epilepsia, HIV-AIDS, haigused, mille all kannatavad enamasti naised, näit. rinnavähk, artriit, lupus, fibromüalgia ja osteoporoos. Siia kuuluvad puuetega naised ja tüdrukud igas vanuses, vaatamata nende seksuaalsetele eelistustele ja kultuuritaustale, samuti sellele, kas nad elavad ühiskonnas või hoolekandeasutuses.
Ideaalis peaks käesolev Manifest olema poliitilise tegevuse lähtepunktiks, et parandada puuetega naiste olukorda, kus iganes Euroopa Liidu poliitika selleks võimalusi pakub. Kuigi Manifest on seotud Euroopa kontekstiga, ei välista ta võimalust solidaarsuse ja toetuse avaldamiseks puuetega naistele maailma teistes regioonides. Kuna Manifest keskendub olukorrale Euroopas, möönab ta, et on olema kultuurilised erinevused võrreldes teiste maadega, aga samuti Euroopa Liidu sees. Dokument püüab olla ka tegevuse manifest piirkondades, kus subsidiaarsuse tõttu EL poliitika ei toimi.
Manifesti ideoloogiliseks baasiks on arusaam inimõigustest ja võrdsetest võimalustest. Tähtsaks põhimõtteks on mitte diskrimineerida. Tuleks toetada arusaama puudest kui “sotsiaalsest” nähtusest, vastandina “meditsiinilisele” või “individuaalsele”, kuigi meditsiinilisi erinevusi ei tohiks ignoreerida.
On oluline, et igasuguses puuetega inimeste kohta käivas või nendega seotud uurimistöös võetaks arvesse soolist aspekti. Käesolev manifest keskendub puuetega naistele ja tüdrukutele, kuna sugu on nii bioloogiline kui sotsiaalne mõiste. Bioloogilised erinevused meeste ja naiste vahel, samuti sotsiaalselt tingitud olukorrad ja hoiakud on olulised, kuid mitte alati pole kerge neid üksteisest eristada. Seepärast rõhutatakse tekstis soo sotsiaalset aspekti.
Mitmepidine, nii soo kui puudega seotud, diskrimineerimine on keerukas probleem. Üheaegne mitmepidine rõhumine on teine väljend selgitamaks seda, millega paljud puuetega naised erinevates situatsioonides kokku puutuvad. Samas võib diskrimineerimist kogeda mitmesuunalisena. Puuetega naised võivad kogeda diskrimineerimist, võrreldes tervete naiste ja meestega, või puuetega meestega. Näiteks puuetega naiste mitmepidisest diskrimineerimisest võib tuua diskrimineerimist lähtuvalt nende vanusest, etnilisest tagapõhjast, seksuaalsest orientatsioonist ning sotsiaalmajanduslikust taustast.
Käesolevat teksti tuleks lugeda lepingute ja rahvusvaheliste poliitiliste kokkulepete kontekstis, näit. ÜRO Puuetega Inimestele Võrdsete Võimaluste Loomise Standardreeglid, Pekingi deklaratsioon ja 4-nda Ülemaailmse Naiste Konverentsi Tegevusplatvorm. EL tasandil on olulised Meestele ja Naistele Võrdsete Võimaluste Loomise Kommünikee ning Puuetega Inimestele Võrdsete Võimaluste Loomise Kommünikee.
MANIFESTI SOOVITUSED
Käesolevas manifestis sisalduvad soovitused, mis on struktureeritud vastavalt järgnevatele Euroopa puuetega naiste jaoks elutähtsatele teemavaldkondadele:
1. Inimõigused,eetika
2. Rahvuslik ja Euroopa seadusloome
3. Konventsioonid ja muud rahvusvahelised seadusandlikud mõjutusvahendid
4. Haridus
5. Töö, kutseharidus
6. Abielu, sugudevahelised suhted, vanemaksolemine, perekonnaelu
7. Vägivald, seksuaalne ahistamine ja turvalisus
8. Võimaluste avardamine, juhiomaduste arendamine, osavõtt otsuste langetamisest
9. Erinevatest kultuurikontekstidest pärinevad puuetega naised
10. Teadlikkuse tõstmine, massimeedia, kommunikatsioon ja informatsioon
11. Iseseisev elu, isiklik abistaja, tehnilised vajadused ja nende rahuldamine, nõustamine
12. Sotsiaalkindlustus, tervishoid ja arstiabi, rehabilitatsioon
13. Ühiskondlikud hooned, elamud, transport, keskkond
14. Kultuur, vaba aeg, sport
15. Rahvuslikud keskused puuetega naiste küsimustes
16. Rahvusvahelised keskused
17. Regionaalne ja subregionaalne tegevus, projektide rahastamine
18. Statistilineinformatsioon, uurimistöö
Lisaks manifestis toodud spetsiifilistele soovitustele, soovitame, et kõik, kes on huvitatud selles suunas edasi töötamisest, võtaksid aluseks “ÜRO Puuetega Inimestele Võrdsete Võimaluste Loomise Standardreeglid”, mis on vastu võetud ÜRO Peaassamblee poolt 1993. aastal ja kus sisaldub 22 põhireeglit. Standardreegleid läbi töötades on oluline silmas pidada, et Reeglite eesmärgiks on tagada puuetega tüdrukutele, poistele, naistele ja meestele kui ühiskonnaliikmetele samad õigused ja kohustused, nagu teistel.
1. Inimõigused, eetika
1.1 Puuetega tüdrukute ja naiste inimõigusi ning põhivabadusi tuleks täiel määral tunnustada ja austada. Neil peaks olema tervetega võrdsed võimalused kõigis ühiskonnasfäärides. Tuleks tunnustada ühiskonna ligipääsetavuse olulisust puuetega tüdrukute ja naiste jaoks, võtta tarvitusele abinõud, et tagada nende juurdepääs informatsioonile ning kommunikatsioonile ja astuda samme, et teha füüsiline keskkond ligipääsetavaks, vastavalt Standardreeglile nr.5.
1.2 Puuetega naisi tuleks informeerida nende kodaniku- ja inimõigustest, et nad suudaksid ise otsusi langetada.
1.3 Tuleks vastu võtta ja juurutada seadused, mis tagaksid naistele õiguse võtta vastu otsusi, mis puudutavad seksuaalelu, rasedust, uut reproduktiivtehnoloogiat, adopteerimist, emadust ja muid olulisi küsimusi sellest valdkonnast.
1.4 Puuetega naiste inimõigused hõlmavad ka nende õigust kontrollida ja vabalt ning vastutustundlikult otsustada küsimuste üle, mis puudutavad nende seksuaalsust, sealhulgas sugulist ning reproduktiivset tervist, ilma et nad siinjuures peaksid taluma survet, diskrimineerimist või vägivalda.
Ühtki puuetega naist puudutavat meditsiinilist otsust, milline tema puude põhjus ka ei oleks, ei tohiks vastu võtta ilma naise teadliku nõusolekuta.
1.5 Tuleks vastu võtta abinõud, et kaitsta vaimse tervise probleemide või õpiraskustega naisi, ja informatsiooni tuleks jagada neile kergesti arusaadaval viisil.
1.6 Vajaliku respektiga kultuuriliste erinevuste suhtes, tuleks õhutada ausat ja
avalikku diskussiooni sellistel teemadel, nagu seksuaalsus ja seksuaalsed
eelistused, mida sageli peetakse liiga delikaatseteks, et nendega tegelda, et
tõsta puuetega naiste, nende perekondade, professionaalsete töötajate ning
kogu ühiskonna teadlikkust.
1.7 Teistsuguste seksuaalsete eelistustega (nt lesbiliste) puuetega tüdrukute ja
naiste olukorda tuleks valgustada kui inimõiguste valdkonda kuuluvat
küsimust, mis ühtlasi puudutab nii naiste liikumist üldiselt, lesbiliste naiste
liikumist, kui kogu ühiskonda.
1.8 Maades, kus kultuurilised ja religioossed traditsioonid teevad puuetega naiste jaoks raskeks juurdepääsu meditsiinile, kutseharidusele, rehabilitatsioonile, tööle, jt., tuleks tarvitusele võtta abinõud, et tagada nende takistuste kõrvaldamine, nõnda et puuetega naised ja tüdrukud saaksid mainitud hüvesid kasutada.
1.9 Migrantidest puuetega tüdrukutel ja naistel peaksid olema samad õigused ja
võimalused, mis teistel puuetega naistel ja tüdrukutel antud maal.
1.10 Uue reproduktiivtehnoloogia arendamist ja kasutuselevõttu, et vältida
puuetega laste sündi, tuleks vaadelda eetilisest ja inimõiguste dimensioonist.
Puuetest lähtuvat sünnieelset selektsiooni ei tohiks lubada.
1.11. Puuetega naist ei tohiks ei arstid, sugulased ega võimud õhutada ega
sundida aborti tegema. Ärgu lubatagu diskussioone, kus inimest hinnataks
majandusliku kasu seisukohast, või kus püütaks tõstatada küsimust, kas
inimelu väärib säilitamist, või mitte. Peab austama puuetega naise
otsust last saada või mitte saada.
1.12 Eriliselt tuleks hea seista selle eest, et ei sooritataks katseid inimestega,
toetudes Inimelu ja Biomeditsiini Konventsioonile. Ka tuleks puuetega naisi
kaitsta biotehniliste ja farmatseutiliste eksperimentide eest.
1.13 Kõigis maades tuleks toetada jõupingutusi selle nimel, et tagada puuetega
naistele ja tüdrukutele, kes on end sidunud mõne religiooniga, võrdsed
võimalused koguduse tegevusest osa võtta, ja võtta tarvitusele abinõud, et
kaotada diskrimineerimine religioonisfääris. Usuline kirjandus tuleks teha
kättesaadavaks meelepuuetega naistele.
1.14 Puuetega naistel peaks olema õigus, ja nende käsutuses peaksid olema
võimalused kasutada õigust teha ennast kuuldavamaks nii
emantsipatsiooni-, kui puuetega inimeste küsimustes.
2. Rahvuslik ja Euroopa seadusandlus
2.1 Kõigil riikidel on ülesanne luua seadusandlik baas, et võtta tarvitusele
abinõud, saavutamaks puuetega tüdrukute, poiste, naiste ja meeste täielik
osavõtt ühiskonna elust, vastavalt Standardreeglile nr.15.
2.2. Seadusandlus ei tohiks diskrimineerida puuetega inimesi ja ta peaks
hõlmama selliseid küsimusi, nagu sotsiaalkindlustus, takistused keskkonnas,
transport, meditsiiniline ja tehniline abi. Puuetega naiste erivajaduste
rahuldamist tuleks vaadelda, kui nende seaduslikku õigust. Euroopa riikide
põhiseadustesse, samuti nende lepingutesse Euroopa Liiduga tuleks sisse viia
puudest lähtuvat diskrimineerimist keelav klausel. Seadusandlus peaks
lihtsustama puuetega inimeste olukorra parandamist nii perekonnas kui
ühiskonnas.
2.3. Rahvusvahelistele normidele vastavad seadused, kaitsmaks puuetega
tüdrukute ja naiste kodaniku- ning inimõigusi, tuleks vastu võtta nii
Euroopa, rahvuslikul, kui provintsitasandil. Seaduste vastuvõtmist peaks
jälgima vastavad valitsusorganid, et tagada nende efektiivne elluviimine.
2.4. Puuetega tüdrukutele ja naistele on võimalik võrdseid võimalusi luua ainult
juhul, kui kaotatakse diskrimineerivad hoiakud ja tegutsemisviisid, mis
takistavad võrdse ligipääsu loomist. Seega peaks seadusandjad olema valmis
tagama, et sotsiaalkindlustussüsteem arvestaks puuetega naiste ja noorte
puuetega emade vajadusi; tuleks tegelda ühiskondliku transpordiga,
arvestades asjaolu, et mõnedes regioonides on tänu sotsiaalsetele ja
kultuurilistele oludele naised vähem liikuvad ja rohkem koduga seotud; ning
mujal, kus puuetega naiste olukord nõuab spetsiaalseid seadusi.
2.5 Tuleks vastu võtta seadused, mis tagaksid puuetega naiste õigused
seksuaalse ahistamise ja vägivaldsuse korral nii ühiskonnas kui kodustes
oludes, nt. hoolekandeasutustes, rehabilitatsioonikeskustes,
vanadekodudes, pansionaatides, jne.
2.6. Euroopa Liidu uut puuetega inimestele lähenemise strateegiat tuleks ellu
viia ja edasi arendada, lähtudes soo aspektist, konsulteerides aktiivselt
Euroopa puuetega naiste ja meeste organisatsioonidega.
2.7. Uute puuetega inimeste poliitika rõhuasetuste valguses Euroopa tasandil,
peaksid kõik EL seadusandlikud aktid, poliitilised otsused ja algatused, mis
puudutavad puuetega inimesi või sugudevahelist võrdsust, arvestama
puuetega naiste eriolukorda.
2.8. Tuleks uurida, kas liikmesriigi ja/või Euroopa üldine ja puuetega inimesi
puudutav eriseadusandlus diskrimineerib puuetega naisi ja tüdrukuid.
3. Konventsioonid ja muud rahvusvahelised seadusandlikud mõjutusvahendid
3.1. ÜRO Puuetega Inimestele Võrdsete Võimaluste Loomise Standardreegleid
tuleks kasutada kui tähtsat abivahendit Euroopa riikide arenguks. Nii
rahvuslikul, kui rahvusvahelisel tasandil tuleks Standardreeglite elluviimisel
pidevalt konsulteerida puuetega naiste ning nende organisatsioonidega.
3.2. Kõik riigid, kes seda seni pole teinud, peaksid ratifitseerima Rahvusvahelise
Inimõiguste Konventsiooni, ÜRO Konventsiooni Igasuguse Naiste
Diskrimineerimise Kaotamise Kohta, samuti teised olulised dokumendid,
nagu näiteks ÜRO Laste Õiguste Konventsiooni, Rahvusvahelise
Tööorganisatsiooni Konventsiooni nr.159 Puuetega Inimeste
Professionaalse Rehabilitatsiooni ja Töö Kohta, ning Soovituse nr.168 samal
teemal, Firenze Lepingu ja selle protokolli hariduse, teaduse ning
kultuurialaste materjalide impordi kohta, või nendega ühinema. Nende
konventsioonide soovituste elluviimisel ja sellest raporteerimisel tuleks
silmas pidada soospetsiifilis aspekti, et seada puuetega naiste ja tüdrukute
olukord vastavusse õigustega, mida konventsioonid neile tagavad.
Informatsiooni nende rahvusvaheliste seadusandlike dokumentide kohta
tuleks laialt levitada.
3.3. Naiste Diskrimineerimise Kaotamise Komitee (CEDAW) peaks kõigilt
vastava konventsiooniga ühinenud riikidelt aktiivselt nõudma, viidates
CEDAW' soovitusele nr.18/1991, et nad lisaksid oma perioodilistesse
raportitesse CEDAW'le Konventsiooni elluviimise kohta, informatsiooni
puuetega naiste olukorrast. Riigid peaksid oma perioodiliste aruannete
jaoks info kogumise käigus organiseerima seminare ja konsulteerima
naiste õiguste eest seisvate valitsusväliste organisatsioonidega.
3.4. Inimõiguste kohta käivates dokumentides sisalduv informatsioon,
Rahvusvaheline Leping Majanduslike, Sotsiaalsete ja Kultuuriliste Õiguste
Kohta, Rahvusvaheline Leping Kodaniku- ja Poliitiliste Õiguste Kohta, ning
dokumendid, mis käsitlevad nende elluviimist, peaksid olema igaühele
kättesaadavad.
4. Haridus
4.1. Tähtsaks eeltingimuseks elus võrdsete võimaluste saavutamisel on hea
haridus. Puuetega naistel ja tüdrukutel peaks kogu elu kestel olema täielik
juurdepääs haridusele ja kutseharidusele ning õigus omandada alg-, kesk- ja
kõrgem haridus ning neid tuleks julgustada neid õigusi kasutama, vastavalt
Standardreeglile nr.6. Õppetöö peab toimuma tavakoolides, kus on
hoolitsetud erivajaduste rahuldamise eest, aeglasemas tempos ja kasutades
kõrvalist abi, kus see vajalik, või kus õpilane seda soovib.
4.2. Puuetega naisi ja tüdrukuid tuleks julgustada otsima võimalusi haridust
omandada, et nad areneksid täieõiguslikeks ühiskonnaliikmeteks.
Koolimajad peaksid olema füüsilisetl ligipääsetavad, alternatiivsed
õppevahendid kättesaadavad (Braille' kirjas, suures kirjas). Spetsiaalsed
abiõpetajad ja assistendid peaksid olema kättesaadavad vastavalt õpilaste
vajadustele.
4.3. Kurtide ja pimekurtide tüdrukute ning naiste õppetöö peaks toimuma
spetsiaalsetes kurtidele ja pimekurtidele mõeldud koolides, või tavakoolide
eriklassides. Õpetus peaks olema kultuuriliselt kõrgetasemeline, et tagada
heade suhtlemisvilumuste omandamine ja maksimaalne iseseisvus. Kui
õpe multimeediasüsteemide ja viipekeele kaudu on ametlikult tunnustatud,
peaks kurtidel naistel olema õigus saada õpetust sel viisil.
4.4. Samuti on oluline õpetada puuetega tüdrukute ja naiste vanemaid ning
pereliikmeid, kuidas arendada neis oskust oma puudega toime tulla ja
saavutada teadlikkus puuetega naiste erivajadustest ning probleemidest.
Oleks kasulik välja töötada koolitusprogramm kogu pere jaoks.
Olemasolevad käsiraamatud, nagu näiteks Maailma Terviseorganisatsiooni puuetega inimeste ühiskonnakeskse rehabilitatsiooni õpik, tuleks õppeotstarbel muuta kättesaadavaks. Ka hooldajatele tuleks selgitada puuetega vanemate naiste erivajadusi. On oluline, et täiskasvanud puuetegga naisi peetaks pigem sõltumatuteks kui sõltuvateks oma perekondadest.
4.5. EL hariduspoliitika ja -programmid – algharidusest kõrghariduseni - peaksid
arvestama puuetega naiste eriolukorda. Tuleks arendada pidevharidussüsteemi. Naised ja puuetega inimesed on omaette erilist tähelepanu nõudev sihtgrupp. On vaja tõsta teadlikkust topeltdiskirimineerimise riskist – nii soo kui puude tõttu.
4.6. UNESCO peaks oma haridusprogrammides, eriti kirjaoskuse arendamise
programmides, pöörama erilist tähelepanu puuetega tüdrukute ja naiste muredele, arengule ja toimetulekule.
4.7. Neid, kes töötavad puuetega inimestega, tuleks ette valmistada kokku puutuma puuetega naiste ja tüdrukute homoseksuaalsuse probleemidega.
4.8. On äärmiselt oluline harida inimesi, kes kujundavad nägemust puuetega naistest ja tüdrukutest, või käsitlevad puuetega naiste/tüdrukute probleeme – ajakirjanikud/meedia, filmiloojad, jne., et nad suudaksid pakkuda positiivset imidþit heategevuslikust või meditsiinilisest halastuskontseptsioonist kantu asemel.
4.9. Teadlikkuse tõstmise programmides tuleks kasutada mitmesuguseid pilte
puuetega naistest ja tüdrukutest,et pakkuda selgemat ettekujutust puuetega
naistest laiale publikule, eriti aga õpiraskustega naistele.
5. Töö, kutseharidus
5.1. Töö on määrava tähtsusega vahend puuetega naistele majandusliku
iseseisvuse tagamiseks ning eneseväärikuse ja sotsiaalse tunnustuse
saavutamiseks. Puuetega naisi tuleks ette valmistada selliselt, et nad
suudaksid tööturul läbi lüüa. Kui on vaja eriväljaõpet, siis ei peaks puuetega
naised olema teistest naistest halvemas olukorras. Puuetega naistel peaks
olema hea juurdepääs kõigile koolitusprogrammidele, ja neid peaks
aktiivselt julgustama seal osalema. Olemasolevad naistele mõeldud
koolitusprogrammid tuleks muuta eriti hästi ligipääsetavateks puuetega
naistele ja pakkuda neile vajaduse korral abi.
5.2. Tööturul kehtivad seadused ja määrused ei tohi puuetega naisi
diskrimineerida, ega takistada nende töölevõtmist, nagu sätestab
Standardreegel nr.7.
5.3. Puuetega naisi tuleks julgustada otsima tööd, mis tagaks neile mõistliku
palga ja seisundi. Puuetega naisi tuleks efektiivselt toetada, et nad tööd ei
kaotaks, olles kontaktis nende tööandjatega, ja kaitstes neid seadusandlike
vahenditega põhjendamatu, puudega seotud vallandamise eest.
5.4. Väikettevõtete loomisel ja muul viisil ise enda tööandjaks olles, peaks
puuetega naistel olema võrdsed laenusaamisvõimalused ning neid tuleks
tunnustada täielikult kvalifitseeritud ettevõtjatena.
5.5. Kogu EL töö- ja kutsehariduspoliitika ning vastavad programmid peaksid
arvestama puuetega naiste eriolukorda. Naised ja puuetega inimesed on
juba mitmetes programmides sihtgrupiks, millele pööratakse erilist
tähelepanu. On oluline tõsta puuetega naiste teadlikkust topeltdiskrimineerimise riskist – nii soo, kui puude tõttu.
5.6. Tuleks kehtestada eritingimused, et tagada puuetega naistele sama vaba
liikumine Euroopa tööturul, nagu tervetel naistel ja meestel, vastavalt vaba
liikumise põhimõtetele, nagu need on sätestatud EL lepingutes.
5.7. Avalikus sektoris töötajate arv, kus traditsiooniliselt töötab kõige rohkem
naisi, on paljudes EL liikmesriikides langemas. Tuleks uurida, millist mõju
see avaldab puuetega naiste tööleidmisvõimalustele.
5.8. ILO ja FAO, samuti teiste tööprobleemidega tegelevate organisatsioonide
programmidesse peaksid kuuluma eriprogrammid ja projektid Euroopas,
pidades silmas puuetega naiste huve. Need organisatsioonid peaksid
arendama tihedat koostööd puuetega naiste ning nende
organisatsioonidega. Vajalikku toetust pakkudes tuleks puuetega naisi
lülitada ka nende organisatsioonide tavalistesse projektidesse ja
programmidesse.
5.9. Paljud ametid, mida praegu peavad terved naised ja/või mehed ning mille
juurde kuulub puuetega naiste elu üle otsustamine, peaksid saama
kättesaadavaks ka puuetega naistele. Selleks tuleks puuetegs naisi
mõningates ametites positiivsekt diskrimineerida.
5.10. Migrantidest puuetega tüdrukutele ja naistele tuleks pakkuda vajalikku
tuge ja võimalust oma oskused välja arendada kutsehariduse omandamise
kaudu ning leida sobiv töö.
5.11. Kurtidele naistele tuleb pakkuda võimalust kutsehariduse omandamiseks
viiepekeele abil, nagu see nende kodumaal kasutusel on.
5.12. Puuetega naistele pakutakse võimalust omandada töökoht ja saada
kutseharidust kõigi strateegiate abil, mis soodustavad teadmiste ja
kvalifikatsiooni omandamist, ning tal on õigus jõuda karjääri tippu nii
era- kui avalikus sektoris.
5.13. Vabatahtlikena töötavad puuetega naised peaksid saama kasutada
neidsamu hüvesid ja abi, nagu need naised, kes töötavad palga eest.
Vabatahtlikena töötavatele naistele tuleks võimaldada vajalikku
rahalist toetust, et nad suudaksid olla endale nii tööandja, kui töövõtja
rollis. Lisaks vajalikule rahalisele toetusele,puuetega naisel endale, tuleks
teda piisavalt toetada, et ta suudaks mängida ka ülemuse rolli.
6. Abielu, Seksuaalsuhted, Vanemaksolemine, Perekonnaelu
6.1. Kooskõlas Standardreegliga nr. 6, peaks puuetega naistele olema tagatud
õigus luua perekond, olla lähisuhetes vastassoo esindajatega, olla
seksuaalsuhetes, saada emaks.
6.2. Arvestades, et paljude puuetega naiste jaoks on väga raske leida elukaaslast
ja luua perekonda, tuleks neid selles vallas õpetada ja nõustada.
Massimeediat tuleks julgustada mängima olulist rolli, et kaotada negatiivsed
hoiakud sedalaadi suhete vastu, nagu puuetega naiste abielu ja
vanemaksolemine. Tavalised üksikute inimeste kokkuviimisega tegelevad
organisatsioonid ei peaks puuetega naisi ega mehi oma klientuuri hulgast
välja lülitama, vaid pakkuma neile samasuguseid teenuseid, nagu teistele
meestele ja naistele. Nende organisatsioonide töötajad tuleks välja
koolitada tööks puuetega inimestega.
6.3. Puuetega naistel peaks olema ligipääs pereplaneerimise meetoditele, samuti
informatsioonile nende keha seksuaalse funktsioneerimise kohta. Seda
informatsiooni tuleks pakkuda kassettidel, suures kirjas, Braille' kirjas,
pildiraamatutena ja viipekeeles, või selle ala ekspertide poolt, nt. nõustajad
kohalikes sotsiaalabiasutustes. Ühtki naist ei tohi sundida aborti tegema.
6.4. Puuetega vanematel, nii meestel kui naistel, peaks olema õigus isiklikule
abistajale. Isikliku abistaja osa laste eest hoolitsemisel peab olema selgelt
paika pandud ja puuetega laste vanemate (või üksikvanemate) tugigrupid
ning (väikeste) puuetega laste vanemate isiklikud abistajad saaksid siin
toeks olla.
6.5. Puuetega last kasvatavatel üksikvanematel, nii meestel kui naistel, peaks
olema õigus isiklikule abistajale, nõnda et mõlemad jagaksid võrdselt laste
eest hoolitsemise vastutust. Isikliku abistaja osa laste eest hoolitsemisel
peab olema selgelt paika pandud, ja puuetega vanemate ning väikeste
lastega puuetega vanemate tugigrupid ning isiklikud abistajad saaksid siin
toeks olla.
6.6. Õigus luua perekond, olla lähisuhetes, saada emaks, peab olema
garanteeritud puuetega lesbilistele või biseksuaalsetele naistele, kooskõlas
ÜRO Standardreegliga nr. 9. Eelarvamused homoseksuaalsuse suhtes
üldiselt ei peaks mõjutama puuetega lesbiliste või biseksuaalsete naiste
võimalusi leida vajalikku (rahalist) toetust, tehnilist abi, saavutada
majanduslikku sõltumatust, olla iseseisev lesbiline või biseksuaalne naine,
ei üksi elades ega hoolekandeasutuses.
6.7. Tuleks õhutada toetusaktsioone puuetega laste puuetega emadele või
tervete laste puuetega emadele.
6.8. Tuleks loobuda seadusandlusest, mis piirab õpiraskustega naiste õigusi
elada seksuaalelu, säilitades samas erilise kaitse naistele, kes võivad
kergesti ahistamise ohvriks langeda.
6.9. Nende naiste jaoks, kes ei ole suutelised andma teadlikku nõusolekut
sündivuse piiramiseks, peaks olema seaduslik kaitse. Eriti just
kontratseptiivide kasutamist või raseduse katkestamist ei tohiks puuetega
naistele kunagi peale sundida, ühtlasi peaks raseduse katkestamine
toimuma ainult kohtu loal. Lisaks peaks asjatundlikku
pereplaneerimisteenust pakutama õpiraskustega naistele. Steriliseerimine ei
peaks kunagi toimuma ilma naise nõusolekuta, ja naist, kes ei ole võimeline
nõusolekut andma, peaks tohtima steriliseerida ainult ilmsete
meditsiiniliste näidustuste korral ning ka siis kohtu loal.
6.10.Puuetega naistel kui emadel peaksid olema tervete naiste ja meestega
võrdsed õigused meedikute abile ja toetusele nii raseduse ajal kui selle järel,
samuti võrdsed õigused tööturul, mis puutub emadus- või isaduspuhkusse
ja sotsiaalhoolekandesse. Tingimused peaksid olema võimalikult soodsad
kõigis EL liikmesriikides, nad ei tohiks puuetega naisi diskrimineerida.
Samad õigused peaksid olema kättesaadavad ka EL riikidesse
emigreeruvatele puuetega naistele, olgu nad siis töölised või lihtsalt
kaasasõitjad.
6.11.Tuleb muuta olemasolevat emadusideoloogiat, kuna see on diskrimineeriv
puuetega naiste suhtes, eriti mis puudutab lastesaamist, nende naiste õigust
lahutuse, adopteerimise, kasuvanemluse ja teiste sotsiaalse vanemluse
vormide kaudu laste hooldajaks saada, samuti lapse saamist kunstliku
viljastamise teel.
7. Vägivald, seksuaalne ahistamine ja turvalisus
7.1. Tuleks täielikult tunnustada puuetega tüdrukute ja naiste õigust saada
kaitstud vägivalla eest. Vägivald puuetega tüdrukute ja naiste suhtes on suur
probleem ning statistika näitab, et puuetega tüdrukud ja naised võivad oma
haavatavuse tõttu eriti kergesti vägivalla ohvriks langeda. Puuetega naistele
peaks olema tagatud kontroll oma keha üle, et kaitsta neid füüsilise ja
seksuaalse vägivalla eest. Eriti oluline on see nende puuetega naiste jaoks,
kes peavad kaua aega viibima haiglates, rehabilitatsiooni- ja muudes asutustes.
7.2. Tuleb juurutada spetsiaalsed programmid sellise vägivalla vältimiseks (nagu
on juba käivitatud Hollandis, Saksamaal, Suurbritannias ja Austrias), eriti
pidades silmas nende tüdrukute ja naiste erivajadusi, kes vajavad abi
hügieeniprotseduuride juures. Neid tuleks informeerida, kuidas hoiduda
vägivallast, kuidas saada aru, et vägivalla-akt on toimunud, ja kuidas sellest
teatada. Eriti haavatavad on vaimse tervise probleemidega, õpiraskustega,
suhtlemisraskustega ja/või raske puudega tüdrukud ning naised.
7.3. Puuetega tüdrukutel ja naistel peaks olema juurdepääs üldistele ning
spetsiifilistele õppeprogrammidele, vastavalt nende vajadustele, ja seal, kus
puuetega naiste integreerumine ühiskonda on raskendatud, tuleks neile
pakkuda toetust, et integreerumine kulgeks sujuvamalt.
7.4. Puuetega naisi, nende perekondi ja kõiki, kes töötavad puuetega naistega,
tuleks põhjalikult informeerida, kuidas kaitsta neid seksuaalse ahistamise
eest. Puuetega, eriti vaimse puudega naiste ahistamise kohta tuleks välja
töötada ja kehtestada vastav seadusandlus ning kohtutöötajad, kellel võib
sellise probleemiga kokkupuude tekkida, peaksid vastava väljaõppe saama.
Vaimse puudega naistele pakutakse välja sarnase kultuuri- ja etnilise
taustaga naisvalvureid ning -teenindajaid. Kahjulikud hoiakud ja praktikad
tüdrukute ning naiste kallal, nt. naise suguelundite vigastamine, tuleks välja
juurida nii naistele kui meestele mõeldud haridusprogrammide, samuti
kriminaalseadusandluse kaudu.
7.5. Sellised varjupaigad, nagu näiteks naiste turvakodud ning teised tavalised
organisatsioonid ja nende asutatud varjupaigad ning infovahendid ja
nõustajad (broðüürid, telefoninumbrid, psühhoterapeudid, jne.) naiste
ahistamise valdkonnas peaksid olema kättesaadavad ka kõikvõimalike
puuetega naistele.
7.6. Puuetega tüdrukute ja naiste olukord peaks olema üks uurimisobjekte
spetsiaalse rapprti jaoks naistevastase vägivalla kohta ÜRO Inimõiguste
Komisjonile. Euroopa riikides peaks läbi viidama spetsiaalseid uurimusi.
7.7. Silmas pidades, et puuetega naistel on suurem risk vägivalla ohvriks langeda,
tuleks erilist tähelepanu pöörata puuetega naise vaimsele tervisele pärast
vägivallaakti, vägistamist või sellega ähvardamist.
7.8. Euroopa Parlamendi poolt nõutav iga-aastane aruanne vägivalla ja
diskrimineerimise kohta puuetega inimeste suhtes peaks eraldi käsitlema
puuetega tüdrukute ja naiste olukorda ning tegema ettepanekuid puuetega
naiste seadusandliku kaitse parandamise kohta vägivalla eest.
7.9. Tuleks astuda samme, kaitsmaks tüdrukuid ja naisi sandistava suguelundite
vigastamise eest, mida ÜRO Naiste Konverentsi Tegevusplatvorm nimetab
kuriteoks.
8. Võimaluste avardamine, juhiomaduste arendamine, osavõtt otsuste
langetamisest
8.1. Juhiomaduste arendamise eesmärk peaks olema aidata puuetega tüdrukutel
ja naistel leida eneseväärikust ning julgustada neid asuma juhtivatele
kohtadele, et neist saaksid täieõiguslikud ühiskonnaliikmed, ja õhutada
neid ikka rohkem osa võtma juhtivorganite tööst kõigis maades ühiskonna
kõigil tasanditel.
8.2. Puuetega naisi peaks julgustama ja vastu võtma koolitusprogrammidesse
rahvuslikes ühendustes, mis tegelevad juhtimis- ja management'i kursuste
korraldamisega. Tuleks ka korraldada spetsiaalseid programme puuetega
naiste ja tüdrukute jaoks, et nad ühtlasi saaksid osaks olemasolevatest
naiste koolitusprogrammidest.
8.3. Juhtimiskoolitusi, haridusprogramme ja täiendkoolitust, et organiseerida
kooperatiivset tegevust ja tuluüritusi, tuleks korraldada kohapeal, ka
maapiirkondades, et tõsta puuetega naiste teadlikkust oma olukorrast
rohujuure tasandil ning stimuleerida nende aktiivset osavõttu.
8.4. Spetsiaalsed koolitusprogrammid tuleks algatada ja neid toetada nii
kohalikul, kui regionaalsel tasandil, paljudes Euroopa maades, kus puuetega
inimeste liikumises osalevad naised teadlikult toetavad üksteist erinevatel
eluetappidel, erinevatel arengu- ja uute võimaluste leidmise etappidel.
8.5. Mitmed Euroopa kohalikud organisatsioonid, samuti ÜRO süsteemi kuuluvad
organisatsioonid, peaksid puuetega naisi toetama nende püüdlustes
omandada juhioskusi Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni, FAO ja UNESCO
poolt väljatöötatud mudeli järgi. Tuleks teha tõsist tööd, et ka puuetega
naistest saaksid juhendajad.
8.6. Euroopa Liidu süsteemi erievad struktuurid, tema programmid ja projektid
peaksid toetama puuetega naisi nende võimaluste avardamisel võtta
ühiskonna elust aktiivselt osa.
8.7. Uues, sõltumatus Euroopa Puuetega Inimeste Foorumis peaksid olema
esindatud võrdselt nii naised kui mehed, mis oleks oluliseks poliitiliseks
juhtlõngaks tema otsuste langetamisel, mis puutub näiteks presidendi
valimisse ja inimeste nimetamisse erinevate komiteede liikmeteks ning
erinevaid ülesandeid täitma. Kõik EDF liikmesorganisatsioonid peaksid
pidama puuetega tüdrukute ja naiste võimaluste avardamist üheks oma
põhimuredest.
8.8. Juurdepääsu informatsioonile peaks loetama iga ühiskonnaliikme
demokraatlikuks õiguseks. Puuetega naistel peaks olema juurdepääs
igasugusele infole , mida nad vajavad, kui soovivad kasutada oma
seaduslikke, poliitilisi ja inimõigusi.
8.9. Euroopa puuetega naised peaksid koostama ning levitama informatsiooni ja
teadlikkust tõstvaid materjale, mis oleks mõeldud otsuste langetajatele nii
rahvuslikul, kui Euroopa tasandil, aitamaks neil mõista, et puuetega naiste
mitmepidine diskrimineerimine võib olemas olla. Esimeseks sihtgrupiks on
inimesed, kes on seotud puuetega inimeste poliitikaga üldiselt, samuti need,
kes tegelevad meeste ja naiste võrdõiguslikkuse küsimustega. Sama tähtsad
on otsuste vastuvõtjad valitsuse poliitika tasandil.
8.10.Puuetega naised peaksid saama nähtavamaks mitmesugustes
organisatsioonides, mis tegelevad puuete problemaatikaga,
sotsiaalküsimustega, poliitikaga ja ühiskonnaga üldiselt. Tuleks algatada
spetsiaalseid projekte, et seda sihti saavutada, samuti leida rahalisi
vahendeid, et leiduks projektides osalejaid.
9. Erineva kultuuritaustaga naised
9.1. Erineva kultuuritaustaga naised, kes elavad kodumaast eemal, tuleks välja
tuua nende haavatavast olukorrast ning neil peaks olena õigus kasutada
neidsamu võimalusi oma potentsiaali arendamiseks, mis on antud maa
põliselanikest naistel.
9.2. Tuleks uurida puuetega naispõgenike olukorda. Põgenikelaagrites tuleks
hakata õpetust jagama ja see peaks olema üks tähtsaimaid prioriteete.
UNCHR poolt avaldatud Juhtnööre puuetega põgenike asjus tuleks kasutada
kui tähtsaid näpunäiteid, kuidas aidata puuetega põgenikest tüdrukuid ja
naisi.
9.3. Tunnistades meie Euroopa ühiskonna multikultuursust ning ühtlasi
võimalikke probleeme, mida tekitab paljude puuetega naisimmigrantide
sotsiaalmajanduslik situatsioon, tuleks erilist tähelepanu pöörata
naisimmigrantide teelt takistuste kõrvaldamisele.
10. Teadlikkuse tõstmine, massimeedia, kommunikatsioon ja informatsioon
10.1. Kõik riigid peaksid tegutsema selles suunas, et tõsta ühiskonna teadlikkust
puuetega tüdrukutest ja naistest, nende õigustest, nende vajadustest, nende
potentsiaalist ja panusest ühiskonna arengusse, vastavalt Standardreeglile
nr.1.
10.2. Ühiskonna kõigil tasanditel peavad puuetega naised nähtavamaks saama.
Meedia mängib olulist rolli, levitades informatsiooni puuetega naiste kohta
ja ta võib inimeste hoiakuid soodsas suunas mõjutada. Et seda saavutada,
oleks ääretult oluline levitada massimeedia kaudu (TV, ajalehed) ühiskonna
kõigil tasanditel portreetutvustusi või positiivseid kirjeldusi puuetega
naistest. Soovitavalt puuetega naiste organisatsioonide poolt nimetatud
puuetega naistega tuleks aktiivselt nõu pidada, nad peaksid tutvustustest
osa võtma ja tutvustama programme. Kuna toimub nii raadio- kui TV-
programmide vahetus nii regionaalsel, kui rahvusvahelisel tasandil, võib
neid programme väga laialt levitada. Positiivse keele kasutamist ja valikut
puuete ning naiste probleemide kirjeldamiseks tuleks julgustada ning
meedia peaks sellesse suhtuma kogu tähelepanuga.
10.3. Televisiooni, raadiot ja ajakirjandust tuleks õhutada välja töötama
programme, mis vastaks puuetega naiste vajadustele, koostöös puuetega
inimeste organisatsioonidega. Eriti tuleks vaeva näha sellega, et
massimeedia kaudu harida publikut mõistma, et ka vaimse tervise
probleemid on puue - kuigi neid silmaga ei näe. Erilist tähelepanu tuleks
pöörata kõigile nähtamatute puuete vormidele.
10.4. Aktiivsete puuetega naiste näide aitaks inimeste teadlikkust tõsta, ning
ühtlasi oleks positiivseks rollimudeliks teistele puuetega naistele ja
tüdrukutele.
10.5. Rahvusliku puuetega naiste võrgustiku loomine oleks tähtsaks sammuks
informatsiooni jagamisel. Sellise võrgustiku loomine peaks olema
kohalike võimuorganite ja puuetega naiste ühine vastutus.
10.6. Puuetega naisi ja nende õigusi puudutavad põhidokumendid peaksid
olema kättesaadavad nii kohalikes, kui üldarusaadavates keeltes ning
kergema käsitsemise huvides erinevates formaatides.
10.7. Puuetega naistele peaks olema kindlustatud tervetega võrdne juurdepääs
mitmesugustele info komponentidele, mis moodustavad infoühiskonna.
Internetiühendus ega veebilehed ei peaks sisaldama infot, mis puuetega
naisi ja tüdrukuid kuidagi riivaks. Puuetega naised peaksid selle eest hea
seisma Euroopa tasandil, koostöös Euroopa Puuetega Inimeste Foorumi
ja Euroopa Naiste Lobby'ga. Ka teised Euroopa Liidu infoühiskonda
puudutavad algatused ei peaks olema puuetega naiste suhtes
diskrimineerivad. Arendades info- ja kommunikatsioonitehnoloogiat,
tuleks arvestada nii nende majanduslikke, kui koolitusaspekte; samuti
võrdsete võimaluste loomist kõigile, vanusest hoolimata.
10.8. Tuleks korraldada toetusaktsioone, mille eesmärgiks on kindlustada, et
nägemis- ja kuulmispuudega naistel oleks juurdepääs igat liiki
informatsioonile.
11. Iseseisev elu, isiklik abistaja, tehnilised vajadused ja nende rahuldamine, nõustamine
11.1. Puuetega naistele tuleks luua võimalusi elada iseseisvalt väljaspool
hoolekandeasutusi., pakkudes neile isikliku abistaja teenust, vastavalt
tegelikele vajadustele.
11.2. Puuetega naistel peaks olema võimalus saada nõustamist teistelt puuetega
ja sarnase elukogemusega naistelt. Seda teenust peaks pakutama
naisorganisatsioonide, puuetega inimeste ühenduste,
sotsiaalhooldusasutuste ja kohalike asutuste kaudu.
11.3. Kuna puuetega naistel on raskendatud ligipääs varustusele ja tehnilistele
abivahenditele, tuleks vajalikku varustust toota kohapeal. Seda tuleks
puuetega naistele jagada väikese tasu eest või tasuta. On tungivalt
soovitatav koostada kohalikul ja rahvuslikul tasandil programme
varustuse ja tehniliste abivahendite tootmiseks, mis hõlmaksid ka
puuetega naiste koolitust abivahendite tootmiseks ning kasutamiseks.
Tehnilised abivahendid peaksid rahuldama nii naiste funktsionaalseid
vajadusi, kui ka esteetilisi nõudmisi ja soove abivahendite disaini,
materjali ning kvaliteedi suhtes. Kui selliseid abivahendeid pole võimalik
kohapeal hankida, tuleks jagada importvahendeid seal, kus nende järele on
vajadus, olgu tööl või kodus.
11.4. Puuetega tüdrukud ja naised vajavad tehnilisi abivahendeid ja abi, mis on
spetsiifiliselt kohandatud nende erivajadustega. Abi tuleks pakkuda viisil,
mis on kooskõlas tüdrukute ja naiste kultuurilise ning religioosse
taustaga.
11.5. EL liikmesriigid peaksid ajama sellist rahandus-, maksu- ja
impordipoliitikat, mis võimaldaks abivahendeid kätte saada minimaalse
tasu eest.
11.6. Tuleks soodustada kõigi jaoks sobivaid disainiprintsiipe, et vähendada
puuetega inimeste vajadusi eriliste tehniliste lahenduste järele. Tehniliste
erilahenduste otsimisele tuleks puuetega inimesi kaasata igal tasandil, ja
puuetega naised peaksid siin osalema puuetega meestega võrdsetel
alustel. Üleeuroopalised ja rahvuslikud institutsioonid, mille ülesandeks
on tehniliste abivahendite täiustamise toetamine või standardiseerimine,
peaksid soolist aspekti arvesse võtma.
11.7. Kurtidele naistele peaks olema alati, igal pool ja igas olukorras kättesaadav
viipekeele tõlk (näiteks kohaliku tähtsusega, usulised, kultuurilised ja
poliitilised sündmused), et nad saaksid neist sündmustest täisväärtuslikult
osa võtta ja ühiskondlikus elus aktiivsemalt osaleda. Et kurtidel naistel
oleks võimalus valida mees- või naistõlgi vahel, tuleks toetada nais-
viipekeeletõlkide väljaõpet.
11.8. Kuigi soovime toetada Iseseisva Elu liikumist, peaks õpiraskustega naistel,
juhul kui nad siiski elavad edasi hoolekandeasutuses, olema võimalus
valida, kas elada ainult naiste, või meeste ja naiste hulgas. Samuti peaks
neil olema võimalik valida samast või vastassoost personali ja isiklikku
abistajat.
12. Sotsiaalkindlustus, tervishoid ja arstiabi, rehabilitatsioon
SOTSIAALKINDLUSTUS
12.1. Puuetega naiste majanduslik olukord peaks olema piisavalt hea, et nad
võiksid elada väärikalt, olgu vallalistena, abielus, või mõnes muus suhtes.
Toetuste ja abi, isikliku abistaja teenuse, jne. kättesaadavus ei peaks
sõltuma naise perekonnaseisust. Toetused ei peaks sõltuma sissetulekust.
Kui naistel on õigus saada toetusi, peaksid need kätte saama nad ise,
mitte nende perekonnad.
12.2. Ühiskonnas on laialt levinud arvamus, et naiste ülesanne on teisi teenida.
Arusaamu soorollidest tuleks arendada võrdõiguslikkuse vaimus, ja
ootused puuetega naiste suhtes peaksid arenema positiivsemaks ning
mitmekülgsemaks.
12.3. Seadused ja praktika, mis häirib puuetega naiste osalemist tööturul, tuleks
ümber vaadata, et kaotada puuetega naiste tööhõivet takistavad asjaolud.
Naistel peaks olema võimalik saada sobiva suurusega baastoetust, et
kompenseerida puudega seotud kulusid, nagu isiklikud abistajad,
viipekeele tõlgid, juhtkoerad, transport, majapidamine, tehnilised
abivahendid ja tervishoid. Puuetega naistel peaksid olema vabaks
ringiliikumiseks teiste EL kodanikega võrdsed võimalused.
12.4. Puuetega naistel peaks olema õigus ja võimalus endale abistajaid valida.
Tuleks võtta tarvitusele abinõud hooldustöötajate olukorra parandamiseks.
TERVIS JA ARSTIABI
12.5. Iga maa peaks, kooskõlas Standardreegliga nr.2, kindlustama puuetega
tüdrukutele ja naistele efektiivse arstiabi.
12.6. Kõigis maades peaks esmatasandi arstiabi katma puuetega naiste
vajadused kodus, või võimaldades neile pääsu polikliinikutesse ja
haiglatesse. Kõigi maade võimud peaksid hea seisma selle eest, et
esmatasandi arstiabi osutavad meedikud suudaksid ära tunda tekkivat
vaimse tervise probleemidega seotud puuet, ja tegutseda vastavalt
olukorrale. Tuleks arvestada ka patsientide vanust, et igale elutsüklile
spetsiifilised nõudmised saaksid rahuldatud.
12.7. Tuleks vastu tulla igat liiki nõudmistele, pakkudes odavaid võimalusi
koduseks ja haiglas osutatavaks arstiabiks olemasoleva tervishoiusüsteemi
raames.
12.8. Kõigis arsti sekkumist vajavatest olukordades, eriti günekoloogia
valdkonnas, on oluline suhtuda puuetega naisesse lugupidavalt, võttes
eriliselt arvesse nägemispuudega ja tõlgi abi kasutavate naiste vajadusi.
12.9. WHO ja teised kompetentsed organisatsioonid peaksid suunama valitsusi
pakkuma sobivaid koolitusprogramme tervishoiutöötajatele, pidades
silmas puuetega naiste ja tüdrukute erivajadusi.
12.10.Ei tohiks olla mingit diskrimineerimist, vanusest sõltumatult, puuetega
naiste suhtes, mis puutub tervishoiuteenuste kättesaadavusse ja nende
vajalikkuse tõlgendustesse.
12.11.Sõjast haaratud piirkondades peaks leidma võimalusi teenindada
puuetega tüdrukuid ja naisi liikuvates tervisekeskustes.
12.12.Tuleks toetada multidistsiplinaarset tervishoidu ja arstiabi ning
uurimistööd, nt. neuroloogia, günekoloogia, gerontoloogia,
sotsiaalteaduste, jm. valdkondades, et luua terviklikumat pilti
soospetsiifilistest puuetest ja haigustest.
12.13. Puuetega naisi ja tüdrukuid tuleks informeerida ohust saada HIV-viiruse
kandjateks või haigestuda AIDSi. Siinkohal on väga oluline info jagamine
rasedusvastaste vahendite kohta, samuti seksuaalkasvatus.
12.14.HIV-positiivseid ja AIDSi haigestunud naisi ning tüdrukuid tuleks kohelda
kui puuetega naisi ja tüdrukuid ning seega peaksid neil olema samad
õigused ja privileegid, nagu teistel puuetega naistel ja tüdrukutel
ning nende huvide kaitse peaks kuuluma puuetega inimeste
organisatsioonide huviorbiiti.
12.15.Kõik maad peaksid, kooskõlas Standardreegliga nr.3, tagama
rehabilitatsiooni kättesaadavuse ilma seksuaalsete eelarvamusteta kõigile
naistele ja tüdrukutele. Puuetega naised ja tüdrukud peaksid saama
rehabilitatsiooni, mis annaks neile avaramad> võimalused kodus ja
perekonnas, ning lubaks neil täisväärtuslikult osaleda hariduselus ja
tööturul. Meditsiiniline rehabilitatsioon peaks olema sooneutraalne ja
kättesaadav kõigile puuetega naistele vanusest sõltumatult.
12.16.Ühiskonnakeskset rehabilitatsiooni peaks pakutama nii kõigis maa-, kui
linnapiirkondades, kaasates kõigil tasanditel töösse puuetega naisi
endid.
12.17.Rehabilitatsioon peaks hõlmama ka koolitust naise kehakeele ja
enesekehtestamise alal. Spetsiifilised rehabilitatsiooniskeemid tuleks
välja töötada iga puuetega naiste grupi jaoks, tehes tihedat koostööd
nende organisatsioonidega.
12.18.Kurtidel naistel on õigus õigeagsele diagnoosile ja kasule, mida võib
tuua kõneteraapia, kasutades nii viipe-, kui sõnalist keelt.
13.Ühiskondlikud hooned, elamud, transport, keskkond
13.1.Tuleks vastu võtta seadused, mis nõuaksid keskkonna kohandamist ja
muutmist, et puuetega naistel oleks ligipääs kõigile hoonetele, kaasa
arvatud, kuid mitte ainsatena, haiglad, hariduskeskused ja ühiskondlikud
hooned, mida kasutavad kõik inimesed.
13.2.Kõik ehitatavad hooned peaksid olema kättesaadavad puuetega naistele, et
nad pääseksid ligi igat tüüpi elumajadele.
13.3.Puuetega inimeste organisatsioonid peaksid valima endi hulgast,
soovitatavalt konsultantide, nõuandjate või ekspertidena, puuetega naisi,
kes osaleksid kõigis planeerimise ja otsustamise järkudes, et tagada naiste
kaasatus isiklikku, perekonna- ja ühiskondlikku ellu.
13.4.Transport peaks olema kättesaadav kõigile puuetega inimestele, et tagada
neile võimalus iseseisvalt liikuda. Ei tohiks olla mingit diskrimineerimist
puuetega tüdrukute ega naiste suhtes, hoolimata puudeliigist (ratastooli või
juhtkoera kasutamine). Ka puuetega emadel peaks olema võimalus oma
lapsi soovikohaselt transportida.
13.5. Transpordi eest vastutavad isikud peaksid eriliselt pingutama selle nimel,
et puuetega naistel oleksid samad ligipääsuvõimalused ja et kõik teenindajad kohtleksid neid sama väärikalt ja diskrimineerimiseta, nagu puuetega mehi.
13.6.Kurtidel ja kuulmispuudega naistel on õigus mobiilsusele, mitte ainult
ühiskondlikes eriotstarbelistes transpordivahendites, vaid eelkõige peaks
paranema nende ligipääs massikommunikatsioonivahenditele,
informatsioonile ja televisioonile viipekeele ning subtiitrite kaudu. Kurtidel
ja kuulmispuudega naistel peaks olema ka õigus kasutada muuseumides
ning avalikes kohtades videosid, ning kasutada õnnetusjuhtumite,
tulekahjude ja teiste ohtude puhul hädasignaale.
13.7.Puuetega naised tunnistavad tänapäevase elustiili mõju keskkonnale.
Kahjustades ökoloogilist tasakaalu, seda nii mikro- kui makrotasandil,
põhjustab inimene keskkonnas kõrvalekaldeid, mis võivad kaasa tuua
haigusi. Näiteks sellest on allergiad ja geneetilised häired, mis on
põhjustatud tööstusjäätmetest, mõned uurimused viitavad ka selliste
haiguste, nagu nt. Parkinsoni tõve, suhteliselt suurt esinemissagedust
intensiivse maaviljelusega piirkondades, kus kasutatakse ohtralt pestitsiide
ja väetisi. Samas võib linnaplaneerimine ära hoida vaimse stressi
seisundeid. Elustiili muutused võivad pikemas perspektiivis haigusi ära
hoida. On pikk nimekiri keskkonnakahjustustest, mis võivad kaasa tuua
haigusi ja puudeid. Euroopa puuetega naised soovivad rõhutada
keskkonnaalase teadlikkuse tähtsust ning toetada edasist uurimistööd ja
teadlikkuse tõstmist keskkonna ja puuete seoste kohta.
14. Kultuur, meelelahutus, sport
14.1.Kõik maad peaksid hea seisma selle eest, et puuetega naised ja tüdrukud
võiksid osa saada kultuuriüritustest ning ise neis osaleda võrdsetel alustel
teistega ja kasutada oma loovat, kunstilist ja intellektuaalset potentsiaali.
Tuleks toetada kultuuriprojekte, kus õpiraskustega naised ja tüdrukud
saaksid arendada oma loovust.
14.2.Kohad, kus toimuvad kultuuriüritused ja osutatakse kultuuriteenuseid,
peaksid olema puuetega naistele kättesaadavad.
14.3.Puuetega naistel ja tüdrukutel peaksid olema teistega võrdsed võimalused
meelelahutuseks ja sportimiseks.
14.4.Tuleks astuda samme, et puuetega naised võiksid saada professionaalseteks
kunstnikeks mitmetel aladel.
15. Rahvuslikud keskused puuetega naiste küsimustes
15.1.Tuleks asutada rahvuslik komitee, kuhu kuuluksid rahvuslike
naisorganisatsioonide ning valitsuse esindajad, puuetega naised
valitsusvälistest organisatsioonidest ja kogemustega inimesed. Sellele
komiteele peaks kuuluma keskne koht puuetega naiste probleemidega
tegelemises. Komitee peaks tegutsema ülemaalise jõuna, et suruda läbi
soovitusi puuetega naiste asjus, ning koostama programme võrdsete
võimaluste loomiseks ja puuetega naistele täisväärtusliku osalemise
võimaldamiseks ühiskonna elus. Rahvuslikud keskused peaksid ühiselt
moodustama üleeuroopalise võrgustiku.
15.2.Rahvuslik keskus peaks olema ka tihedalt seotud olemasolevate ja loodavate
rahvuslike puuetega inimeste komiteedega (PIK) (Eestis on see lühend küll
käibel Puuetega Inimeste Koja tähenduses. M.K.), kooskõlas ÜRO
Standardreegliga nr. 17. Selliseid PIK'sid tuleks tugevdada, kus nad seda
vajavad, ja asutada nad seal, kus neid veel ei ole. Komiteede aktiivseteks
liikmeteks peaksid olema puuetega naised ja nende organisatsioonid.
15.3.Rahvuslikul tasandil naiste probleemidega tegelevaid organisatsioone tuleks
tugevdada ja sinna peaksid kuuluma ka puuetega naised.
15.4.Puuetega naised peaksid aktiivselt osa võtma nii puuetega naiste
eneseabiühenduste, kui naisorganisatsioonide tööst. Puuetega inimeste
organisatsioonid peaksid nii rahvuslikul, kui Euroopa tasandil toetama
puuetega naiste alamkomiteede, või sõltumatute puuetega naiste gruppide
asutamist. Euroopa Puuetega Inimeste Foorum peaks asutama alalise
komitee puuetega naiste probleemidega tegelemiseks, ja kutsuma selle
liikmesorganisatsioone üles asutama oma naistekomiteesid ning -gruppe.
15.5.Rahvuslik keskus, samuti puuetega naised ise, peaksid läbi viima
spetsiaalseid kampaaniaid, et kasvatada puuetega naiste osalust neis
organisatsioonides. Nii peaks see toimuma valitsusvälistes
organisatsioonides (NGO-des), mis tegelevad puuetega inimestega, samuti
teistes NGO-des, eriti naiste omades.
15.6.Puuetega naised peaksid olema paremini esindatud rahvuslikes
delegatsioonides, mis võtavad osa rahvusvahelistest kohtumistest,
komiteede ja komisjonide tööst, tegeldes kas siis naiste, või puuetega
inimeste probleemidega. Tuleks õhutada puuetega naisi erinevatel üritustel
osalema, mitte ainult siis, kui päevakorras on nende spetsiifilised
probleemid.
15.7.Valitsus- ja valitsusvälised, rahvuslikud ja Euroopa naisorganisatsioonid
peaksid võtma liikmeks puuetega naisi ja lülitama nende probleemid
naiste üldiste probleemide hulka, algatades tegevuskavu vastavalt
käesolevatele soovitustele ja ÜRO 1995.a. Pekingi naistekonverentsi ning
ECE 1995.a. Regionaalkonverentsi regionaalsele platvormile.
15.8.Puuetega naised peaksid Euroopa tasandil, Euroopa Puuetega Inimeste
Foorumi raames, tegema tihedat koostööd Euroopa Naiste Lobby'ga
küsimustes, mis mõlemale poolele huvi pakuvad. Samuti peaksid
rahvuslikud puuetega naiste ühingud püüdma koostööd teha ka ENL
rahvuslike platvormidega.
16.Rahvusvahelised keskused
16.1.Kindlaksmääratud naisküsimustega tegelevad keskused ja puuetega
inimeste keskus peaksid pidevat tähelepanu pöörama puuetega tüdrukute
ning naiste probleemidele ning tegema tihedat koostööd üksteise ja
puuetega naiste ning nende organisatsioonidega.
16.2.Puuetega naiste organisatsioonid, sealhulgas suuremate organisatsioonide
alamkomiteed, peaksid aktiivselt osalema valitsustevahelises järelevalves
Pekingi Naiste Tegevusplatvormi ja Ülemaailmse Puuetega Inimeste
Tegevuskava täitmise üle ning selle uuesti läbivaatamises, kuna need
dokumendid on tähtsad vahendid käesolevas manifestis toodud soovituste
elluviimiseks.
16.3.Et puuetega naiste osavõttu kergendada, peaksid rahvusvahelised keskused
eriliselt pingutama, et hankida informatsiooni ja tagada dokumentide
levitamine puuetega naiste hulgas, nende organisatsioonides ja kõigis
puuetega naiste probleemidega kokkupuutuvates ühendustes, eriti
ajalehtede ja bülletäänide kaudu. Samuti tuleks nende organisatsioonidega
regulaarselt nõu pidada.
16.4.Tuleks asutada alaline Euroopa Liidu juures asuv Euroopa Puuetega Naiste
Komitee, mis otseselt nõustab Parlamenti ja sõltumatut Euroopa Puuetega
Inimeste Foorumit.
17. Regionaalne ja subregionaalne tegevus projektide elluviimisel
17.1.Euroopas regionaalsel või subregionaalsel tasandil tegutsevatel
organisatsioonidel, nt. Euroopa Liidu institutsioonidel, Euroopa
Majanduskomisjoni regionaalkomisjonil, ÜRO spetsialiseeritud
agentuuridel, nt. WHO'l, regionaalsetel büroodel, Euroopa Nõukogul,
Euroopa Julgeoleku ja Koostöö Organisatsioonil – OSCE'l, teistel
valitsustevahelistel organisatsioonidel, regionaalsetel NGO'del palutakse
aidata puuetega naisi, lülitada nende tähtsaimaid probleeme oma
programmidesse ja projektidesse ning toetada nende organisatsioonide
rahataotlusi spetsiaalsete programmide elluviimiseks.
17.2.ÜRO süsteemi kuuluvad organisatsioonid, samuti rahvusvahelised
regionaalsed valitsusorganisatsioonid peaksid toetama NGO'sid ja puuetega
naiste probleemidega tegelevaid organisatsioone rahaliselt ning muul viisil,
et tagada puuetega naistele võimalus oma õigusi kasutada.
17.3.Euroopa Komisjon, Euroopa Parlament, ÜRO ja spetsiaalsed agentuurid
ning mitmed muud rahvusvahelised, rahvuslikud ja kohalikud sponsorid
peaksid pidama üheks oma prioriteetidest puuetega naiste programmide
rahastamist. Ka mainstream-programmid peaksid silmas pidama puuetega
naistega seotud programmide rahastamist. Kus juba on olemas prioriteedid
puuetega inimeste või puuetega naiste programmide näol, seal tuleks silmas
pidada programmidesse puuetega naisi puudutavate punktide
sisselülitamist.
17.4.Regionaalset tegevusplatvormi, mis võeti Euroopa maade poolt vastu ECE - Euroopa Majanduskomisjoni konverentsil oktoobris 1994, tuleks täita ja
täiendada tihedas koostöös NGO'dega.
17.5.Et täita tegevussoovitusi rahvusvahelisel tasandil, tuleks leida vajalikul
määral vahendeid puuetega naiste jaoks, ja nende osavõtul algatatud
projektid peaksid leidma vajalikku toetust ning rahastamist.
18. Statistiline informatsioon, uurimistöö
18.1.On tungivalt soovitatav, et rahvuslikud valitsused astuksid varakult samme,
lülitamaks soospetsiifiliste andmete kogumine puuetega seotud küsimuste
kohta olemasolevasse statistilisse uurimistöösse. Lisaks peaks iga maa
võtma ette ülemaalisi uurimusi puuete teemal, et uurida puuete
esinemissagedust antud maal, selle peamisi põhjusi ja üksikisikute või
perede poolt leitud lahendusi, kuidas selles olukorras toime tulla. Väga
oluline on mudelankeet, mille sel eesmärgil on koostanud ÜRO
Statistikabüroo, et valgustada puuetega naiste probleeme ja koguda
informatsiooni nt. sissetulekute, tööhõive ja haridusolude kohta. Selline
uurimus lubab analüüsida olukorda antud maal ja võimaldab regionaalseid
ning rahvusvahelisi võrdlusi. Ka oleks soovitatav välja õpetada personal, kes
hakkaks koguma andmeid puuetega naiste kohta rahvaloenduse andmete
põhjal.
18.2.Euroopa Liit peaks asutama vaatlusbüroo puuetega inimeste kohta, kuhu
kuuluks ka spetsiaalne puuetega naiste töögrupp. Euroopa Liidu
Statistikabüroo, EUROSTAT, mille “Statistilistes andmetes puuetega
inimeste kohta” kajastusid ka soospetsiifilised andmed puuete kohta, peaks
leidma toetust, et pakkuda soospetsiifilisi andmeid üleeuroopalisteks
võrdlusteks.
18.3.Käesoleval ajal toimuv ICIDH' revisjon, mis viiakse läbi WHO initsiatiivil,
peaks kõigiti arvesse võtma soospetsiifilisi momente. Kõik erinevad
tasemed – vigastus. puue, kaasatus, keskkonnafaktorid – sisaldavad
potentsiaalseid detaile, kus puuetega meeste ja naiste olukord on erinev.
Selliseid momente tuleks hoolikalt uurida. Kõik asja juurde kuuluvad
käsiraamatud ja muud instruktsioonid peaksid alati viitama puude
soospetsiifilistele aspektidele. Euroopa Puuetega Inimeste Foorum peaks
seda aktiivselt rõhutama muude ICIDH' revisjoniga seotud tegevuste hulgas.
18.4.Iga puuetega naistele suunatud arenguprogramm peaks. uurima puuetega
naiste tegelikke elutingimusi nii maal kui linnas. Lisaks tuleks uurida,
kuidas oleks võimalik parandada puuetega naiste olukorda, tõsta nende
elustandardit ja võimaldada neile vajalikke abivahendeid. Sellist
uurimistööd tuleks toetada, samuti toetada rahaliselt uurijaid mitmetes
uurimisalustes piirkondades, et jõuda selgusele puuetega tüdrukute ja
naiste tegelikus olukorras.
18.5.Puuetega naiste endi poolt väljapakutud kirjeldusi oma olukorrast tuleks
käsitleda kui kõige tähtsamat infoallikat. Naiste endi kirjeldused ja
kirjapanekud oma olukorrast võiksid saada alusmaterjaliks
ülemaailmsele uurimisprojektile puuetega naiste kohta. On soovitatav luua
vähehaaval rahvusvaheline võrgustik, mis on seotud rahvusliku puuetega
naiste keskusega.
18.6.Tegevus peaks koonduma sellele, et õhutada akadeemilisi institutsioone/
uurimisorganisatsioone, mis tegelevad naisuurimusega, mõistma puuetega
naiste olukorda. Samuti peaks sellised institutsioonid, mis tegelevad
puueteproblemaatika uurimisega, suunatama silmas pidama
topeltdiskrimineerimist – nii soo kui puude tõttu. Ka tuleks uurida puuetega
naisi teistest vähemusgruppidest, nagu migrandid või seksuaalvähemused,
samuti toetada muid sotsiaalmajanduslikke ja poliitilisi uurimusi puuetega
naiste kohta. Erilist tähelepanu tuleks pöörata uurimistulemuste vahetuse
parandamisele. Selles kontekstsi tuleks eriti rõhutada vastavalt koolitatud
puuetega naiste värbamist uurijateks.
18.7.Tuleks uurida puuetega naismigrantide ja põgenike olukorda erinevates
Euroopa maades. Laialdane uurimus tuleks läbi viia kõigis Euroopa maades,
uurimaks, mil määral ja millise vägivallaga puuetega naised kokku
puutuvad.
18.7.Igas uurimuses, mis on seotud puuetega inimestega, tuleks arvestada
soospetsiifilist aspekti.
|