18.03.2021 ENÜ arvamus palkade läbipaistvuse direktiivi eelnõu kohta Saatsime Sotsiaalministeeriumile järgmise arvamuse palkade läbipaistvuse direktiivi eelnõu kohta:
Leiame, et kuigi soolise palgalõhe vähendamine, töökohal asetleidva diskrimineerimise
kaotamine ning võrdse palga põhimõtte edendamine on äärmiselt olulised, tuleb meeles pidada,
et naiste ja meeste palgalõhe on tekkinud mitmete koostoimivate faktorite tulemusena ning seda
pole võimalik kaotada palga läbipaistvuse meetme ülalt survestatud jõustamisega.
Palga läbipaistvus kui palgalõhe kaotamise meede on selgelt üle tähtsustatud, see on
lihtsustatud lähenemine äärmiselt keerulisele ja mitmetahulisele probleemile.
Lahendusena tuleks pigem näha tegelemist palgalõhe algpõhjustega ning mitte loota
palga läbipaistvuse kui aeganõudva, ressursimahuka ning ebaselgete tulemustega
meetme rakendamisele.
Oma organisatsiooni või ettevõtte keskmiste sooliste palgaerinevuste teadmine ei ole piisav
selleks, et ükski töötaja saaks võrrelda enda töötasustamise tingimusi vastassoost töötajaga
selleks, et üldse kahtlustada soo alusel ebasoodsamat kohtlemist.
Oleme seisukohal, et direktiivi eelnõu ei loo töötaja jaoks üheselt mõistetavat ja selgelt
arusaadavat õigusraamistikku oma võrdsele palgale omatava õiguse kaitsmiseks. Kavandatud
normid ei avarda iga töötaja võimalusi saada informatsiooni võrreldava isiku töötasutingimuste
kohta juhul, kui ta kahtlustab soolist diskrimineerimist palgatingimuste määramisel. St. eelnõu
sätted ei muuda tegelikkuses töötasude määramise aluseid läbipaistvamaks.
Eelnõus ette nähtud meetmed pole suunatud organisatsiooni tasandi sooliste palgalõhede
põhjuste vähendamisele, selle asemel toovad kaasa suure halduskoormuse tööandjatele
arvandmete esitamiseks ning uut tüüpi ametikohtade klassifitseerimissüsteemide loomiseks.
Samuti suurendavad kavandatud meetmed riigi kulutusi järelevalvega tegelevatele
ametkondadele.
Palga läbipaistvuse meetme juurutamise ja palgasüsteemide väljatöötamise nõude kehestamine
toob eriti keskmisetle, väike- ja mikroettevõtetele kaasa ülejõu käiva halduskoormuse, kusjuues
saadavat kasutegurit pole võimalik konkreetselt ära näidata. Kavatsus seada nõuete täitmine
riigihangetes osalemise tingimuseks võib halvendada naisettevõtjate olukorda, kes kuuluvad
enamasti just väike- ja mikroettevõtete hulka.
Seejuures ei arvestata direktiivi eelnõus ka äärmiselt kiiresti muutuvaid töötegemise viise ja
regulatsioone, majanduskeskkonda ja tööturgu. Hetkeolukorda arvestades ka COVID-19 tohutut
mõju nii tööhõivele, töökohtadele kui majanduse struktuurile tervikuna.
Soolise palgalõhe vähendamiseks tuleks tegelda eelkõige soolise palgalõhe algpõhjustega
ühiskonna tasandil soostereotüüpide, tööturu horisontaalse ja vertikaalse segregatsiooni, naiste
ja meeste erinevate haridus- ja kutsevalikutega, kultuuriliste normide, karjäärikatkestuste,
taskukohaste lapsehoiuteenuste kättesaadavuse jm teguritega, mis on soolise ebavõrdsuse ja
diskrimineerimise põhipõhjused. Selleks tuleks kaasata haridussüsteemi alamatest astmetest
alates. On ilmselge, et siin on tegemata tohutu hulk tööd.
Väljapakutav palga läbipaistvuse meede tähendab olemuslikult tegelemist tagajärgedega.
Väljapakutud direktiiviga pannakse tööandja õlule vastutus ühiskonna tasandil esineva
struktuurse soolise ebavõrdsuse vähendamise eest, mis tegelikult eeldaks äärmiselt
kompleksseid ühiskonna kõiki tasandeid hõlmavaid meetmeid. Tööandja seisukohast ka
kindlat veendumust rakendatud meetmete otstarbekohasuses ja tõhususes.
Juba praegu EL tasandil rakendatavad õigusaktid on piisavad isikute õiguste kaitsmiseks
võrdse palga nõuete puhul, kuivõrd selline põhimõte sisaldub nii ELi kui riikide endi siseriiklikus
õiguses. Jõupingutused peaksid olema suunatud eelkõige olemasolevate õigussätete
efektiivsemale rakendamisele koos sotsiaalpartneritega ning sotsiaalset dialoogi edendades.
Uute bürokraatlike meetmete ressursikuluka juurutamise asemel oleks vaja
olemasolevaid meetmeid tõhusamalt rakendada, teavitades tööandjaid ning pakkudes
neile igakülgset tuge, teavet ja koolitusi.
Kõike eeltoodut arvestades Eesti Naisteühenduste Ümarlaud ei näe vajadust uue EL
direktiivi vastuvõtmiseks palkade läbipaistvuse tagamiseks.
Konkreetsed tähelepanekud on toodud ENÜ kirjas
|