Eesti
Naisteühenduste
Ümarlaud
ENÜ  UUDISED  LIIKMED  SIHTASUTUS  MEIE TEGEVUS  MAAILMAST  PALGALÕHE
Tegevus 2020

Soolise võrdõiguslikkuse taotlusvooru kutse

Sotsiaalministeerium kuulutas 2019. aasta suvel välja konkursid erinevates valdkondades strateegiliste patnerite leidmiseks (vt info RTK kodulehel )

Eesti Naisteühenduste Ümarlaud esitas taotluse soolise võrdõiguslikkuse taotlusvoorus .

 

Strateegilise partnerluse taotlusvooru kutse

 

1. ÜLDINFO

1.1  Taotlusvooru nimetus

Soolise võrdõiguslikkuse toetamine ja edendamine

1.2  Taotlusvooru tähtaeg 08.09.2019

Strateegilise partnerluse eesmärk

1.3  Erinevate ühiskonnarühmade ja nende esindajate aktiveerimine teadmispõhiseks soolise võrdõiguslikkuse toetamiseks ja edendamiseks.

1.4 Kasusaajad

Naised, mehed, noored, tööandjad, haridustöötajad, kohaliku omavalitsuse tasandi otsustajad, Eesti ühiskond laiemalt.

1.5  Seotud arengukava ja eesmärgid „Heaolu arengukava 2016-2023“ alaeesmärk „Naistel ja meestel on    kõigis ühiskonnaelu valdkondades võrdsed õigused, kohustused, võimalused ja vastutus“.

 

2.1 Strateegilise partnerluse vajaduse kirjeldus

„Heaolu arengukava 2016-2023“ neljanda alaeesmärgi („Naistel ja meestel on kõigis ühiskonnaelu valdkondades võrdsed õigused, kohustused, võimalused ja vastutus“) detailsemate eesmärkide elluviimiseks keskendutakse soolise ebavõrdsuse vähendamiseks, selle taastekke tõkestamiseks ja soolise võrdsuse saavutamiseks:

- kõigis ühiskonnaelu valdkondades soolist ebavõrdsust põhjustavate sooliste stereotüüpide ja nende negatiivse mõju vähendamisele;

- soolise segregatsiooni vähendamisele hariduses ja tööturul;

- naiste ja meeste majandusliku sõltumatuse toetamisele, sh soolise palgalõhe vähendamisele;

- soolise tasakaalu saavutamisele erinevatel otsustustasanditel;

- õiguste kaitse tõhustamisele ning - soolise võrdõiguslikkuse edendamiseks, sh soolõimeks vajaliku institutsionaalse võimekuse toetamisele.

Kõigi loetletud detailsemate eesmärkide saavutamiseks on vajalik, et erinevad ühiskonnarühmad (sh mehed, naised, noored, eakad, eesti emakeelega, muu emakeelega, tööandjad ja nende ühendused, haridustöötajad, otsustajad, poliitikakujundajad ja -rakendajad jne):

- omaksid faktipõhiseid teadmisi soolisest ebavõrdsuse ilmingutest ühiskonnas;

- oleksid teadlikud, kuidas nemad saavad või ka peavad (nt soolise võrdõiguslikkuse seadusega kohustatud sidusgrupid) soolise ebavõrdsuse vähendamisele ja soolise võrdsuse edendamisele kaasa aitama;

- oskaksid oma rolli täita, s.t. omaksid vajalikke teadmisi ja oskuseid;

- tahaksid oma rolli ja kohustusi täita.

Kahjuks ei oma erinevate ühiskonnarühmade esindajad Eestis jätkuvalt piisavalt selliseid teadmisi ja oskuseid ja/või jääb vajaka tegutsemisvalmidusest. Soolise ebavõrdsuse ja võrdõiguslikkuse teemalisi diskussioone peetakse nii väiksemates ringkondades kui ühiskonnas laiemalt pahatihti ainult kitsalt isikliku kogemuse (või selle puudumise) pinnalt ja vastandumise kaudu. Selliselt peetavad arutelud süvendavad tegutsemisvalmiduse asemel teema suhtes võõristust ja vastumeelsust, seda ka sidusgruppide esindajates, kes seadusega on kohustatud soolist võrdõiguslikkust edendama.

Eeltoodu takistab otseselt ka riikliku soolise võrdõiguslikkuse poliitika eesmärkide saavutamist.

 

2.2 Strateegilise partneri oodatavate ülesannete kirjeldus

 Strateegilise partneri peamiseks ülesandeks on valitud siht- ja sidusrühmade rühmapõhised ning nende eripärasid arvestavad info-, teavitus- ja nõustamistegevused, sh arutelude algatamine ja toetamine ning nende teadmispõhisusele kaasa aitamine. Konkreetsemalt on partnerilt muuhulgas oodatud:

- soolise võrdõiguslikkuse alane huvikaitsetegevus, sh soolise võrdõiguslikkuse aspekti ja eesmärke käsitlevad arvamuste andmine riiklike arengukavade ja olulisemate seaduseelnõude ettevalmistusprotsessis;

- vajaduse korral väiksemahuliste uuringute ja analüüside läbiviimine teadmispõhise arutelu algatamiseks ja toetamiseks soolise ebavõrdsuse ilmingute, nendega kaasnevate probleemide ning nende lahendamise võimaluste teemal;

- artiklite ja ekspertintervjuude kirjutamine ja/või tellimine ning avaldamise korraldamine siht- ja sidusgrupile suunatud traditsioonilistes ja internetipõhistes meediaväljaannetes ning sotsiaalmeedias;

- siht- ja sidusrühma esindajatele korraldatud üritustel (sh näiteks „Koolitants“, „Noor Meister“, noortele suunatud karjääriüritused, õpetajate ja teiste haridustöötajate liitude korraldatud üritused, tööandjate aastakonverents „Tuulelohe Lend“, ELVL korraldatud „Linnade ja Valdade Päevad“, „Arvamusfestival“ jne) ja aruteludes osalemine soolise võrdõiguslikkuse alaste teemade tõstatamiseks ja sellealase teadlikkuse ja diskussioonide kvaliteedi parandamiseks;

- konkreetse siht- või sidusrühma esindajatele nn rätseplahendusena kujundatud teavitusürituste ja arutelude korraldamine;

- osalemine viienda „International Conference on Men and Equal Opportunities“ (ICMEO) korraldamises Tallinnas 2020. a. juunis vastavalt Sotsiaalministeeriumiga kokku lepitud rollijaotusele;

- soolise võrdõiguslikkuse teemalise aastakonverentsi või temaatilise ürituste seeria korraldamine (2020. a. Pekingi deklaratsiooni ja tegevuskava 25. aastapäeva tähistamiseks, 2021. a. teema kokkuleppel Sotsiaalministeeriumiga);

- soolise võrdõiguslikkuse edendamises eeskuju näitavate valitud siht- ja sidusrühmade esindajate iga-aastase tunnustamisskeemi väljatöötamine ja rakendamine.

 

2.3 Tegevuste mõõtmise indikaatorid ja oodatavad tulemused

Strateegiliste partnerluse projekti edukuse hindamisel kasutatakse pakkumuse tegevustel põhinevaid väljundindikaatoreid ja pakkumises esitatud ettepanekutel põhinevaid ning kokku lepitud tulemusindikaatoreid.

Oodatavad tulemused:

- rakendatud on vähemalt viie erineva siht- ja sidusrühma (sh mehed, noored naised ja mehed, tööandjad, haridustöötajad ja kohaliku omavalitsuse otsustustasand) teadmispõhiseks soolise võrdõiguslikkuse toetamiseks ja edendamiseks aktiveerimise tegevuskava;

- ellu on viidud soolise võrdõiguslikkuse alane huvikaitsetegevus, sh soolise võrdõiguslikkuse aspekti ja eesmärke käsitlevad arvamuste andmine riiklike  arengukavade ja olulisemate seaduseelnõude ettevalmistusprotsessis;

- vastavalt vajadusele on läbi viidud väiksemahulised uuringud ja analüüsid teadmispõhise arutelu algatamiseks ja toetamiseks soolise ebavõrdsuse ilmingute, nendega kaasnevate probleemide ning nende lahendamise võimaluste teemal;

- osaletud on viienda ICMEO konverentsi korraldamises;

- korraldatud on soolise võrdõiguslikkuse aastakonverentsid aastatel 2020 ja 2021.

 

2.4 Nõuded taotlejale

Taotleja peab olema:

- Kahe või enama vähemalt kolmeaastase tõendatava soolise võrdõiguslikkuse valdkonnas asjakohaste siht- ja sidusgruppidega tegutsemise kogemusega ja erineva pädevuse ning tegutsemisprofiiliga organisatsiooni poolt moodustatud koostöökonsortsium.

Taotleja peab esitama:

- oma visiooni ja detailse tegevus- ning ajakava vähemalt viie erineva siht- ja sidusgrupi (nende seas mehed, noored naised ja mehed, tööandjad, haridustöötajad, kohaliku omavalitsuse otsustustasand) teadmispõhiseks soolise võrdõiguslikkuse toetamiseks ja edendamiseks aktiveerimiseks koos selgitustega, millel põhinevalt on valitud siht- ja sidusrühmade esindajate teadlikkuse tõstmiseks ja tegutsemisvalmiduse suurendamiseks just tegevuskavas sisalduvad meetmed;

- vähemalt 7 tulemusindikaatorit strateegilise partnerluse projekti mõju hindamiseks kasusaajatele (naised, mehed, noored, tööandjad, haridustöötajad, kohaliku omavalitsuse tasandi otsustajad, Eesti ühiskond laiemalt) ja kava nende mõõtmiseks andmete saamiseks;

- konsortsiumi partnerorganisatsioonide selge pädevus- ja kogemuskirjelduse, sh organisatsioonide varasema kogemuse kohta viidatud siht- ja sidusgruppidega töötamisel;

 - konsortsiumi partnerorganisatsioonide selge rolli- ning tegevusjaotuse projektis;

 - meeskonnaliikmete CV-d ning nende rollide kirjelduse projekti elluviimisel.

 

2.5 Tähtaeg ja/või ajakava

Kuni 2 aastat alates 01.01.2020

2.6 Täitmise koht

Üle-eestiline

 2.7 Eelarve:

Kuni 175 000 eurot aastas