CEDAW
Soovitused 2002
Naiste diskrimineerimise likvideerimise komitee
Kahekümne kuues istungjärk
14. jaanuarist 1. veebruarini 2002. a
Aruande projekt
Koostaja pr Rosalyn Hazelle (Saint Kitts ja Nevis)
Osalisriikide aruannete läbivaatlus
Eesti
Kombineeritud esialgne, teine ja kolmas perioodiline aruanne
1. Komitee tutvus Eesti kombineeritud esialgse, teise ja kolmanda perioodilise aruandega
(CEDAW/C/EST/1-3) oma 539., 540. ja 548. istungil 23. ja 29. jaanuaril 2002. a (vt
CEDAW/C/SR 539, 540 ja 548).
(a) Liikmesriigi sissejuhatus
2. Aruandeid tutvustades märkis esindaja, et Eesti naisliikumine algas 1880. aastatel, kui
loodi esimesed naisorganisatsioonid; et 1907. a asutatud Naisliit kõneles avalikult naiste
õigustest, sealhulgas võrdsest töötasustamisest, ja et esimene Eesti põhiseadus andis
1920. aastal naistele valimisõiguse. Naisorganisatsioonid muutusid väga tegusateks 1980.
aastatel ja pärast Eesti iseseisvumist 1991. aastal asutati mitmeid uusi organisatsioone
ning soolise võrdõiguslikkuse küsimused muutusid taas aktuaalseks seoses Pekingis
toimunud IV naiste maailmakonverentsiga. 1996. aastal loodi soolise võrdõiguslikkuse
edendamiseks ministeeriumidevaheline komisjon, mille prioriteetide hulka kuulus selliste
riiklike struktuuride loomine ja tugevdamine, mis aitaksid soolise võrdõiguslikkuse
põhimõtet ühiskonnale mõistetavaks teha; analüüs, mis käsitleb Eesti seaduste vastavust.2
soolise võrdõiguslikkuse rahvusvahelistele standarditele; sootundliku statistika
kättesaadavuse tagamine; naiste olukorra parandamine tööturul ja naiste osaluse
suurendamine otsuste tegemises.
3. Soolise võrdõiguslikkusega seotud ettevõtmisi toetati Eestis arvukate
välisfinantseeritud projektide abil, sealhulgas naiste ja meeste majanduslikku ja
sotsiaalset olukorda käsitlevate uurimuste kaudu, samuti tehti koostööd naiste õiguste
kaitsjate, Põhjamaade ja teiste riikide ning rahvusvaheliste ja piirkondlike
organisatsioonidega. 1991. aastal ühines Eesti peaaegu 30 kõige olulisema ÜRO
konventsiooniga. Kiire ratifitseerimisprotsessi ja laiaulatuslike õiguslike reformide tõttu
oli Eestil tõsiseid raskusi, et konventsioonide rakendamise aruandeid õigel ajal esitada,
kuid nüüdseks on hulk aruandeid üle antud. Eesti on ratifitseerinud mitmeid
Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni (ILO) konventsioone, sealhulgas konventsiooni nr
100 võrdse töötasu kohta, ning on Euroopa Nõukogu liikmena ratifitseerinud peamised
inimõigusi käsitlevad dokumendid. Lisaks on Eesti kui Euroopa Liidu kandidaatriik
töövaldkonda reguleerivad siseriiklikud õigusaktid Euroopa acquis´ga kooskõlla viinud.
Alates 1998. aastast on naiste ja meeste vahelist võrdõiguslikkust taotlevad meetmed
saanud osaks valitsuse tegevuskavast ning Vabariigi Valitsuse tegevuskavva Euroopa
Liitu integreerumiseks on lülitatud alapeatükk naiste ja meeste võrdse kohtlemise ja
soolise võrdõiguslikkuse kohta.
4. Esindaja märkis, et Eesti Vabariigi põhiseadus tagab kõigile võrdsed õigused ja et
mitmetes Eesti seadustes on käsitletud naiste õigusi. Soolise võrdõiguslikkuse seaduse
eelnõu, mis esitati Eesti parlamendile 2001. a lõpus, keelab muu hulgas selgesõnaliselt
otsese diskrimineerimise, näeb ette abinõusid kaudse diskrimineerimise vastu ning
kohustab tööandjaid soodustama naiste ja meeste vahelist võrdõiguslikkust. Esindaja
teavitas komiteed sellest, et õiguskantsleri kantselei vastutab riigi tegevuse, sealhulgas
põhiseaduslike õiguste ja vabaduste tagatuse kontrollimise eest ning seniajani pole sinna
laekunud ühtki kaebust, mis puudutaks naiste õiguste rikkumist. Sotsiaalministeeriumi
võrdõiguslikkuse büroo koordineerib soolise võrdõiguslikkuse alast põhitegevust; jälgib.3
seadusandlikku protsessi võrdõiguslikkuse vaatenurgast lähtudes ning korraldab soolist
võrdõiguslikkust propageerivate riiklike tegevuskavade ettevalmistamist.
5. Esindaja märkis, et pidevalt on tähelepanu pööratud sellele, et suurendada avalikkuse
teadlikkust soolisest võrdõiguslikkusest ning on läbi viidud hulk võrdõiguslikkuse-alaseid
koolitusprogramme. Tervitati võimalust kaasata soolise võrdõiguslikkuse arutellu
kodanikuühiskond, ning Eesti naiste valitsusvälised organisatsioonid, mille arv on
viimase kümnendi jooksul märgatavalt suurenenud, osalesid selles
konsolideerimisprotsessis muu hulgas piirkondlike ümarlaudade korraldamise teel. Aastal
2001 eraldas Vabariigi Valitsus esimest korda rahalisi vahendeid, et toetada naiste
ümarlaudade korraldamist ja omavahelist koostööd.
6. Esindaja märkis, et kuigi naiste esindatus otsuseid tegevatel ametkohtadel peaks olema
suurem, on toimunud positiivseid muutusi. Sooline võrdõiguslikkus on võetud mitmete
parteide tegevuskavva, naiste esindatus parlamendis ja kohalikes omavalitsusorganites on
1999. aasta valimiste tulemusena suurenenud, ning hiljuti moodustatud valitsuses on viis
naisministrit. Naised moodustavad ligikaudu kaks kolmandikku kõigist osalise tööajaga
töötajatest; naiste ja meeste vahel eksisteerib märgatav horisontaalne ja vertikaalne
tööalane segregatsioon; ning naiste keskmine palk on ligikaudu veerandi võrra väiksem
kui meestel. Palgaseadus tagab võrdse tasu ja keelab palga maksmisel soolise
diskrimineerimise, kuid suhteliselt kõrge tööpuuduse tase on sundinud naisi otsima tööd
mitteametlikus sektoris, kus nende töötasu on väike ja kus neil puuduvad sotsiaalsed
tagatised. Olukorra parandamiseks on võetud tarvitusele hulk abinõusid, sealhulgas
Tööinspektsiooni ja teiste asutuste ühiskontroll ja kontrollreidid ettevõtetes. Eesti
Vabariigi tööhõive tegevuskava aastaks 2002 toetab töökohtade loomist ja võrdseid
võimalusi ning hõlmab ühe komponendina naiste ja meeste jaoks võrdsete võimaluste
tagamist, ning kooskõlas tööhõive tegevusplaaniga peaksid aastate 2001 kuni 2003
tegevuskavad olema koostatud väljavaatega integreerida sooline võrdõiguslikkus töö- ja
kutsevaldkondadesse. Sellise poliitika arendamine, mis pakub naistele ja meestele
võrdseid võimalusi, oli samuti üks prioriteetseid tegutsemissuundi. Esindaja teavitas.4
komisjoni abinõudest, mis on tarvitusele võetud, et toetada naisettevõtjaid, eriti
maapiirkondades.
7. Esindaja märkis, et Eesti naiste ja laste tervis on märkimisväärselt paranenud,
reproduktiivset tervist puudutav teave on muutunud kättesaadavamaks, ning aastal 1999
käivitati reproduktiivse tervise programm aastateks 2000-2009. Abortide arv on endiselt
kõrge, kuid see on viimastel aastatel langenud. Riik seisab vastakuti selliste uute
probleemidega nagu HIV/AIDS ning et võidelda AIDS-i ja teiste sugulisel teel levivate
haiguste vastu, on tarvitusele võetud preventiivsed ja haridusalased abinõud. Suuri
edusamme on tehtud naistevastase vägivallaga võitlemisel, sealhulgas on loodud naiste
vastu suunatud vägivalla laadi ja ulatust käsitlev sotsioloogiline andmebaas; samuti on
algatatud laiaulatuslik projekt, mis on suunatud politsei ja sotsiaaltöötajate vahelise
koostöö arendamisele ennetustegevuse ja ohvriabi vallas. Olukorra parandamiseks ja
naistevastase vägivalla ennetamiseks on sõnastatud valitsuse tegevuskava, mille
eesmärgina oli kindlaks määratud avalikkuse veenmine naiste vastu suunatud vägivalla
ohust; seaduste täiendamine; politsei suutlikkuse tõstmine; ohvrikeskse lähenemise
juurutamine; ning asutustevahelise koostöö tõhustamine.
8. Laste kasvatamisega seotud õigused ja soodustused on nüüd võrdselt nii emadel kui ka
isadel ning uus puhkuseseadus võimaldab muu hulgas lapse isal võtta lapse ema rasedus-
ja lapsehoolduspuhkuse ajal 14 kalendripäeva puhkust.
9. Lõpetuseks teavitas esindaja komiteed, et naiste positsiooni parandamiseks Eesti
ühiskonnas on tehtud märkimisväärseid edusamme, kuid konventsiooni paremaks
rakendamiseks tuleb veel jõupingutusi teha. Valitsus on valmis jätkama tööd selles
valdkonnas.
(b) Komitee kokkuvõtvad märkused
Sissejuhatus.5
10. Komitee väljendab heakskiitu Eesti valitsusele esialgse, teise ja kolmanda
perioodilise aruande esitamise eest ja julgustab valitsust järgmist aruannet õigel ajal
esitama. Aruanne järgib üldjoontes komitee juhtnööre ja sisaldab mõningaid statistilisi
andmeid, mis on eristatud vastavalt soole. Samuti märgib komitee ära delegatsiooni
valmisoleku asuda komiteega avameelsesse ja konstruktiivsesse dialoogi. Samuti märgib
komitee ära liikmesriigi jõupingutused andmaks komitee esitatud suulistele küsimustele
lühikese aja jooksul sisukad ja informatiivsed vastused.
Positiivsed aspektid
11. Komitee täheldab rahulolevalt, et konventsioon on inkorporeeritud Eesti õiguskorda
ja on kõrgemalseisev sellega vastuolus olevatest siseriiklikest õigusaktidest, ja et
õiguslikult on võrdõiguslikkus Eestis reaalsuseks saamas. Veelgi enam, komitee märgib
heakskiitvalt ära jõupingutused, mis on tehtud naiste olukorra parandamiseks ning soolise
võrdõiguslikkuse saavutmiseks, arvestades ka riigi hiljuti saavutatud iseseisvust ja
ümberkorraldusi.
12. Komitee mainib tunnustavalt Eesti elanike kõrget haridustaset, rõhutades iseäranis
naiste seisundit kõrghariduses, üha rohkem ebatraditsioonilistel aladel. Samuti märgib
komitee ära abinõud, mis on tarvitusele võetud, et toetada naisettevõtjaid, ning selle
valdkonna edumeelsed saavutused.
13. Samuti märgib komitee tunnustavalt ära emadust ja isadust kaitsva tervikliku
õigusliku regulatsiooni ja soodustused, samuti projektid, mis toetavad laste tervishoidu,
ning rinnaga toitmise programmid.
14. Komitee täheldab rahulolevalt, et liikmesriik tunnustab naisküsimustega tegelevate
valitsusväliste organisatsioonide suureneva hulga tähtsust, seda iseäranis
maapiirkondades ning mis puudutab naiste osalemist poliitikas..6
15. Komitee mainib tunnustavalt tööd, mis on tehtud võrdõiguslikkusest teadlikkuse
tõstmisel, eelkõige seda, mida on teinud riigiametnikud ministeeriumides ja
valitsusasutustes ning teised ühiskondlikud institutsioonid, ning järk-järgult suurenevat
rolli, mis on meedial olnud liikmesriigi poolt julgustatuna stereotüüpsete soorollide
muutmisel. Samuti märgib komitee rahulolevalt ära liikmesriigi tehtud jõupingutused
sooliselt eristatud statistiliste andmete kogumisel ja levitamisel, samuti selleks läbi viidud
koolituse.
Konventsiooni rakendamist mõjutavad tegurid ja takistused
16. Komitee märgib, et üleminek plaanimajanduselt turumajandusele viimase kümne
aasta jooksul on konventsiooni tõhusa rakendamise pannud tõsiselt proovile ning et
ümberkorraldusprotsess on ebaproportsionaalselt palju mõjutanud naisi. Ka märgib
komitee, et soorollidest traditsiooniliste arusaamade taaselustumine takistab samuti
konventsiooni elluviimist.
Peamised murettekitavad valdkonnad ning soovitused nende kohta
17. Komitee väljendab muret selle pärast, et kuigi põhiseadus sätestab, et kõik on seaduse
ees võrdsed ja sisaldab soolisel alusel diskrimineerimise keeldu, ei ole Eesti seadustes
naiste diskrimineerimise konkreetset määratlust, mis oleks formuleeritud konventsiooni
artikli 1 alusel ja mis keelab nii otsese kui ka kaudse diskrimineerimise.
18. Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt naiste diskrimineerimise määratlus
põhiseadusesse ja teistesse siseriiklikesse õigusaktidesse lisada. Ta soovitab soolise
võrdõiguslikkuse seaduse vastu võtta sellisel kujul, et see sisaldaks sätteid, mis
võimaldavad rakendada ajutisi erimeetmeid kooskõlas konventsiooni artikli 4 lõikega 1.
Ta palub liikmesriigil järgmises aruandes edastada asjakohane info nimetatud seaduse
kohta, samuti tuua välja vahendid, mis on naistele kättesaadavad, et hüvitada kahju, mis
on tekitatud põhiseaduse ja konventsiooniga kaitstud õiguste rikkumistest..7
19. Kuigi tervitades asjaolu, et kooskõlas põhiseaduse paragrahvidega 3 ja 123 on
konventsioon siseriikliku õiguskorra lahutamatu osa ja siseriiklike õigusaktide suhtes
ülimuslik, on komitee siiski mures selle pärast, et kohtunikud, õiguse rakendajad ja
naised ise ei tea piisavalt võimalusi, mida ta pakub konventsiooni kohaldamiseks
siseriiklikus otsuste tegemises.
20. Tunnustades jõupingutusi, mida on juba tehtud inimõiguste alase hariduse, sealhulgas
naiste inimõiguste valdkonnas, ning seadusloomeprotsesside läbipaistvust ja osavõttu
soodustavat iseloomu, peab komitee vajalikuks üle vaadata õigusteaduse õppekavad ning
arendada kohtunike ja juristide täiendõppeprogramme, mis käsitlevad muu hulgas
konventsiooni rakendamist siseriiklikus õiguses. Samuti soovitab komitee, et tuleks
korraldada naistele mõeldud teadlikkust tõstvaid kampaaniaid, et võimaldada naistel
kasutada neid toetavaid õiguslikke abinõusid. Komitee kutsub liikmesriiki üles esitama
oma järgmises aruandes teavet kohtule esitatud hagide kohta, mis tuginevad
konventsioonile, samuti kohtuotsuste kohta, mis viitvad nimetatud konventsioonile.
21. Komitee väljendab muret selle pärast, et olemasolev siseriiklik mehhanism naiste
seisundi parandamiseks, võrdõiguslikkuse büroo, mis on sotsiaalministeeriumi
struktuuriüksus, vastutab küll soolise võrdõiguslikkuse populariseerimise eest, kuid tal ei
ole piisavalt jõudu, avalikku tähelepanu või inimesi ja rahalisi vahendeid, et naiste ja
soolise võrdõiguslikkuse arengut tõhusalt edendada. Samuti väljendab komitee
murelikkust üleüldise soolise võrdõiguslikkuse küsimustega ebapiisava tegelemise pärast.
22. Komitee soovitab liikmesriigil tugevdada olemasolevat siseriiklikku mehhanismi, et
muuta see nähtavamaks ja tõhusamaks, samuti vaadata üle oma tegevus kõigil elualadel
soolise võrdõiguslikkuse tõhusal propageerimisel. Samuti soovitab ta liikmesriigil veel
kord hinnata siseriikliku mehhanismi võimalusi, võimaldada sel kasutada piisavalt inim-
ja rahalisi ressursse kõigil tasanditel ja toetada olemasolevate mehhanismide sisest
tõhusat töökorraldust, et parandada naiste seisundit ja soodustada soolist
võrdõiguslikkust..8
23. Komitee on mures selle pärast, et suures osas eesti ühiskonnast ja riigiaparaadis
puudub selge arusaam nii konventsiooni artikli 4 lõikes 1 ette nähtud ajutistest
erimeetmetest kui ka nende rakendamise vajadusest.
24. Komitee teeb liikmesriigile ettepaneku tõsta avalikkuse teadlikkust selliste meetmete
tähtsusest soolise võrdõiguslikkuse saavutamise protsessi kiirendamises. Samuti paneb
komitee ette, et liikmesriik kasutaks ajutisi erimeetmeid muu hulgas hariduses, töö- ja
kutsealadel ning poliitikas, sealhulgas julgustades naisi tegutsema teadusharudes ning
töö- ja poliitikavaldkondades, kus üks sugupool on vähemuses. Asjakohased seadused
tuleb välja töötada koos mõõdetavate eesmärkide või kvootidega ja piiritletud ajaks, et
võimaldada nende tõhusat kontrollimist.
25. Komitee on mures selliste traditsiooniliste stereotüüpide taastekkimise ja püsimise
pärast, mis käsitlevad meeste ja naiste rolli perekonnas ja laiemalt võttes ühiskonnas.
Samuti on komitee mures, et puuduvad eesmärgistatud haridusprogrammid,
massimeediakampaaniad ja ajutised erimeetmed, et nimetatud stereotüüpe kaotada.
26. Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt töötada välja ja rakendada terviklikke
programme haridussüsteemis ning julgustada massimeediat soodustama kultuurilisi
muutusi naistele ja meestele omistatud rollide ja ülesannete suhtes, nagu seda nõuab
konventsiooni artikkel 5. Komitee soovitab vastu võtta õigusaktid ja töötada välja
tegutsemissuunad mitte ainult naiste diskrimineerimise keelustamise, vaid ka
traditsiooniliste soorollide stereotüüpide osava kasutamise ja nende toetamise küsimuses
nii perekonnas, tööl, poliitikas kui ka ühiskonnas.
27. Tunnustades liikmesriigi tehtud jõupingutusi naistevastase vägivallaga, iseäranis
koduse vägivallaga võitlemisel ning Eestis levinud vägivalla ulatuse ja laadi kohta
andmebaasi loomist koostöös valitsusväliste organisatsioonidega, samuti politseinike,
meditsiinitöötajate ja ohvriabisüsteemi kaasatud spetsialistide väljaõpet, väljendab
komitee siiski muret naiste ja tütarlaste vastu suunatud vägivalla juhtumite, sealhulgas
koduse vägivalla juhtumite suure esinemissageduse pärast..9
28. Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt pöörata esmajoones tähelepanu ulatuslikele
meetmetele, et võidelda naistevastase vägivallaga nii perekonnas kui ka ühiskonnas, ning
teadvustada endale, et selline vägivald, sealhulgas kodune vägivald, kujutab endast
konventsiooni kohaselt naiste inimõiguste rikkumist. Arvestades üldist soovitust nr 19
naistevastase vägivalla kohta, kutsub komitee liikmesriiki üles tagama, et selline vägivald
kujutaks endast kriminaalseaduse alusel karistatavat tegu, et selle eest antaks kohtu alla ja
karistataks kogu nõutava rangusega ja ettenähtud aja jooksul, ning et vägivalla
naisohvritele oleksid kättesaadavad kohesed hüvitus- ja kaitsevahendid. Komitee
soovitab võtta tarvitusele abinõud tagamaks, et avalikud teenistujad, eriti õiguse
rakendajad, kohtunikud, meditsiini- ja sotsiaaltöötajad oleksid tähelepanelikud naiste
vastu suunatud vägivalla kõigi vormide suhtes. Komitee kutsub liikmesriiki üles
rakendama teadlikkust tõstvaid abinõusid, sealhulgas korraldama nulltolerantsuse
kampaaniat, et muuta taoline vägivald sotsiaalselt ja moraalselt vastuvõetamatuks. Ta
soovitab vastu võtta eriseaduse, mis keelustaks naistevastase koduse vägivalla ning mis
võimaldaks leida kaitset ja saada välistamisordereid ning juurdepääsu õigusabile. Samuti
soovitab komitee liikmesriigil tungivalt muuta kriminaalkoodeksit, et selgesõnaliselt
määratleda vägistamine kui nõusolekuta seksuaalvahekord.
29. Komitee märgib murega, et vägistamiseks peetakse seksuaalvahekorda vaid kuni 14-aastase
tütarlapsega, ning et Eesti õigus lubab 15- kuni 18-aastase tütarlapse abiellumist
erandolukorras, nagu näiteks rasedus.
30. Komitee teeb liikmesriigile ettepaneku muuta oma seadusi vägistamise mõiste
küsimuses ja viia varast abiellumist käsitlevad sätted kooskõlla konventsiooni artikli 16
lõikega 2, ning muuta oma poliitikat naiste ja tütarlaste reproduktiivse tervise suhtes.
Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt arendada terviseedendamise projekte, et
lahendada teismeliste rasestumise probleemi.
31. Tunnustades jõupingutusi, mida liikmesriik on teinud, et lahendada naiste ja
tütarlastega kauplemise probleemi, märgib komitee murega, et probleemi ulatust ei ole.10
esitatud teabe hulgas käsitletud. Samuti märgib komitee murega, et selle valdkonna kohta
pole ikka veel piisavalt teavet, samuti pole terviklikku poliitikat probleemiga
võitlemiseks ega eriseadusi, mis käsitleksid naistega kauplemist ja kauplejate karistamist.
32. Tervitades aastal 2002 läbiviidavat kampaaniat naistega kauplemise vastu, soovitab
komitee liikmesriigil tungivalt edastada järgmises aruandes rohkem teavet ja andmeid
olukorra kohta ning edusammude kohta, mis nimetatud valdkonnas on tehtud. Komitee
soovitab liikmesriigil tungivalt võtta vastu naistega kauplemise vastane eriseadus ja seda
rakendada, ja suurendada koostööd inimkaubanduse ohvriks langenud naiste või
tütarlaste päritolu-, läbisõidu- ja sihtkohariikidega, ning anda aru sellise koostöö
tulemustest. Samuti soovitab komitee prostitutsiooni- ja inimkaubanduse ohvrite jaoks
sotsiaalse toetuse ja reintegratsiooniprogrammide loomist.
33. Tervitades asjaolu, et uues valitsuses on 14 ministrikohast 5 täidetud naistega,
sealhulgas valdkondades, kus on traditsiooniliselt tegutsenud mehed, väljendab komitee
samas muret naiste vähese esindatuse pärast otsuseid tegevates organites poliitika ja
avaliku elu erinevates valdkondades ja erinevatel tasanditel.
34. Komitee soovitab liikmesriigil kooskõlas konventsiooni artikliga 4.1 rakendada
ajutisi erimeetmeid, et suurendada naiste arvu otsusetegemises valitsusasutustes ja
riigiosalusega ettevõtetes. Samuti soovitab ta liikmesriigil teha suuremaid jõupingutusi, et
korraldada või toetada spetsiaalseid koolitusprogramme praegustele ja tulevastele
naisjuhtidele ning viia regulaarselt läbi teadlikkust tõstvaid kampaaniaid, mis käsitleksid
naiste osaluse tähtsust poliitilises otsusetegemises.
35. Märkides heakskiitvalt ära naiste kõrge haridustaseme, väljendab komitee muret
jätkuvate soost tingitud erinevuste pärast, mis on seotud poiste ja tüdrukute haridusalaste
valikutega, samuti selle pärast, et kõrge haridustase ei kaota erinevust meeste ja naiste
palga vahel, eriti lõhet kutsealade vahel, kus domineerivad naised ja kus mehed. Samuti
väljendab komitee muret kaudse diskrimineerimise pärast naiste töölevõtmisel,
edutamisel ja töölt vabastamisel..11
36. Komitee julgustab liikmesriiki analüüsima vastavuse puudumist naiste kõrgete
haridusalaste saavutuste ja nende sissetuleku taseme vahel. Ta soovitab selliste abinõude
rakendamist, mis suurendaksid naiste esindatust kõigil otsusetegemise tasanditel
haridusasutustes ja majanduselus, ning sealhulgas ajutiste erimeetmete kasutamist.
Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt jätkata õppekavade ja õpikute läbivaatamist, et
võidelda traditsioonilise suhtumisega naistesse ning aidata luua keskkond, mis
võimaldaks suurendada naiste osalust kõrgema tasandi ja kõrge palgaga ametikohtadel.
37. Komitee märgib murega, et naiste olukorda tööjõuturul iseloomustab
diskrimineerimine ja tugev erialaline segregatsioon koos sellest tuleneva erinevusega
palgatasemes. Samuti on komitee mures noorte naiste olukorra pärast, kellel on
tööjõuturul veelgi raskem tulenevalt kodu ja perekonnaga seotud kohustustest, mis paneb
neid ebakindlasse olukorda ning viib selleni, et noored naised töötavad sagedamini
osalise tööajaga või ajutistel töökohtadel.
38. Komitee soovitab astuda samme, et kaotada erialaline segregatsioon, võttes vastu
ettevalmistamisel oleva uue töölepingu seaduse, samuti astudes samme hariduse,
koolituse ja ümberõppe alal. Avaliku teenistuse neis sektorites, kus on ülekaalus naised,
peaks palka täiendavalt tõstma, et vähendada palgataseme erinevust võrreldes nende
sektoritega, kus on ülekaalus mehed. Komitee palub järgmises aruandes teavet nende
palgaseaduse muudatuste rakendamise kohta, mis tagavad võrdse töö või võrdse
väärtusega töö eest võrdse tasu. Samuti soovitab komitee rakendada tõhusaid meetmeid,
mis võimaldaksid n.ö taaslepitada perekondlikke ja ametialaseid kohustusi ning et
julgustataks majapidamistööde ja perekondlike kohustuste jagamist naiste ja meeste
vahel.
39. Komitee on mures vaesuse süvenemise pärast naiste erinevate gruppide hulgas, eriti
nende seas, kes on leibkonna pead ja kellel on väikesed lapsed..12
40. Komitee soovitab liikmesriigil jälgida tähelepanelikult naiste majanduslikku olukorda
kõige ebakindlamates gruppides ning rakendada tõhusaid vaesuse leevendamise
programme, võttes arvesse vaesuse sõltumist soost.
41. Tunnustades mõningast arengut tervishoiu alal pärast seda, kui iseseisvuse
saavutamisele järgnenud aastatel olukord halvenes, on komitee siiski mures tuberkuloosi,
sugulisel teel levivate haiguste ja HIV-i leviku, samuti naiste enesetappude suure arvu
pärast. Komitee märgib murega ära abortide suure arvu ja selle fakti tähenduse,
arvestades juurdepääsu pereplaneerimise vahenditele, sealhulgas rasestumisvastastele
vahenditele, pidades eriti silmas maapiirkondades elavaid ja madala sissetulekuga naisi.
42. Komitee juhib tähelepanu üldsoovitusele nr 14 naiste ja tervishoiu kohta ning
soovitab läbi viia põhjalik uurimistöö naiste tervishoiu erivajaduste, sealhulgas
reproduktiivse tervise alal, toetada nii rahaliselt kui ka korralduslikult naistele ja meestele
mõeldud pereplaneerimise programme ning kõigi naiste juurdepääsu rasestumisvastastele
vahenditele. Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt tõhustada nii tüdrukutele kui ka
poistele mõeldud seksuaalhariduse programme, eesmärgiga arendada vastutustundelist
seksuaalkäitumist. Samuti soovitab ta luua struktuure, mille eesmärk on probleemide
lahendamine naiste vaimse tervise küsimustes, samuti neis valdkondades, kus on
toimunud tagasilangus.
43. Komitee väljendab muret, et aruanne ei sisalda piisavat teavet maanaiste, sealhulgas
vanemate maanaiste olukorra kohta, arvestades eriti nende sularahasissetulekut,
sotsiaalkindlustust, juurdepääsu tasuta arstiabile ning sotsiaalsetele ja kultuurilistele
võimalustele. Samuti väljendab ta muret seoses naiste töötamisega pereettevõtetes, mis ei
kajastu ametlikus statistikas.
44. Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt esitada järgmises aruandes rohkem teavet ja
andmeid maanaiste olukorra kohta. Komitee soovitab liikmesriigil jälgida käimasolevaid
programme ning arendada üldist poliitikat ja programme, mis on suunatud maanaiste
majanduslikule kindlustamisele, mis tagaksid nende juurdepääsu koolitusele, tootlikele.13
ressurssidele ja kapitalile, samuti tervishoiuteenustele, sotsiaalkindlustusele ning
sotsiaalsetele ja kultuurilistele võimalustele.
45. Komitee soovitab liikmesriigil tungivalt nõustuda konventsiooni artikli 20 lõike 1
muudatusega, mis käsitleb komitee istungiaegu.
46. Samuti soovitab komitee liikmesriigil tungivalt ratifitseerida konventsiooni
fakultatiivne protokoll.
47. Komitee palub liikmesriigil vastata oma järgmises aruandes siinsetes kokkuvõtvates
märkustes tõstatatud konkreetsetele küsimustele. Samuti palub ta aruandes käsitleda
komitee üldiste soovitustega seonduvat ning edastada teavet õigusaktide,
tegevussuundade ja programmide mõjust konventsiooni rakendamisele.
48. Komitee palub liikmesriigil siinseid kokkuvõtvaid märkusi Eestis laialt levitada ja
toetada avalikku arutelu, et muuta poliitikud ja valitsusametnikud, naiste valitsusvälised
organisatsioonid ja laiem üldsus teadlikuks sammudest, mis on vajalikud, et tagada naiste
võrdõiguslikkus nii õiguslikult kui ka tegelikult. Samuti palub komitee jätkata käesoleva
konventsiooni ja selle fakultatiivse protokolli, komitee üldiste soovituste, Pekingi
deklaratsiooni ja tegevusplatvormi ning Peaassamblee kahekümne kolmanda istungjärgu
tulemuste “Naised 2000: sooline võrdõiguslikkus, areng ja rahu kahekümne esimesel sajandil” laiemat levitamist, seda eriti nais- ja inimõiguste organisatsioonide seas.
|